Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
30 wrz 2024 r.Ostatnia aktualizacja:
4 wrz 2024 r.Wydanie decyzji ZRID oznaczać będzie zielone światło dla obwodnicy Gorajca. Nowa trasa ma nie tylko usprawnić ruch, ale także podnieść bezpieczeństwo na drodze. Realizacja projektu wiąże się jednocześnie z licznymi wywłaszczeniami gruntów rolnych.
Budowa obwodnicy Gorajca w ciągu drogi krajowej nr 74 to inwestycja infrastrukturalna, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zwiększenie przepustowości trasy. Obwodnica ta jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Obejmuje on realizację 7 obwodnic w województwie lubelskim. W ramach tego programu planowane jest utworzenie w sumie ponad 40 km nowych dróg w ciągu DK74.
Inwestorem odpowiedzialnym za realizację obwodnicy Gorajca jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział GDDKiA Lublin.
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach było kluczowym elementem procesu przygotowawczego. Została ona wydana 5 maja 2019 r. przez Wójta Gminy Radecznica. Dokument ten określa warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby inwestycja była zgodna z wymaganiami ochrony środowiska. W tym przypadku, szczególną uwagę poświęcono ochronie terenów rolniczych, wód rzeki Gorajki oraz minimalizacji wpływu na lokalną faunę i florę. Wykonanie materiałów do wniosku o decyzję środowiskową wykonała firma Ekkom Sp. z o.o, z którą umowę podpisano 6 października 2017 r.
Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca odpowiada zarówno za opracowanie projektu, jak i za jego fizyczną realizację. Umowa z konsorcjum, w skład którego wchodzą ANTEX II Sp. z o.o. (lider) oraz Mosty Łódź S.A. (partner), została podpisana 17 maja 2023 r. Całkowity koszt przedsięwzięcia ma wynieść ok. 119 mln zł.
Wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (decyzji ZRID) dla obwodnicy Gorajca wpłynął do Wojewody Lubelskiego 18 marca 2024 r. Decyzja ta umożliwi wejście na plac budowy, wyznaczając granice terenu przeznaczonego pod inwestycję.
Planowana obwodnica Gorajca będzie miała długość 6,7 km i zostanie jej przypasana klasa GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Drogę wytyczono na lewobrzeżnym tarasie nadzalewowym Gorajki, z ominięciem od północno-zachodniej strony istniejącej zabudowy. Większa część obwodnicy przebiegnie przez grunty użytkowane rolniczo (4,75 km).
Droga będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy, a minimalna szerokość poboczy gruntowych wyniesie 1,5 m. Dopuszczalne obciążenie ustalono na 11,5 t/oś.
Zakres robót obejmuje nie tylko budowę samej trasy, ale także infrastruktury towarzyszącej. W ramach inwestycji powstaną 3 skrzyżowania skanalizowane, 3 przejazdy bezkolizyjne, 11 przepustów oraz most nad Gorajką. Dodatkowo zostaną wybudowane drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Inwestycja znajdzie się w całości na terenie Szczebrzeszyńskiego Parku Krajobrazowego, dlatego zostanie zrealizowana z dużym naciskiem na ochronę środowiska. Przewidziano budowę szeregu urządzeń ochronnych, takich jak zabezpieczenia przeciwhałasowe na odcinku ok. 500 m. Zostaną także wykonane: przejście dla zwierząt dużych (zespolone z mostem przez Gorajkę), przejścia dla zwierząt małych i płazów (9 szt.), szczelny system odwodnienia, pas zieleni izolacyjnej, system rowów trawiastych oraz zbiornik retencyjny.
Głównym celem budowy obwodnicy jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmniejszenie hałasu i zanieczyszczeń w miejscowości Gorajec, a także zwiększenie przepustowości drogi krajowej nr 74. Realizacja tego projektu przyczyni się do lepszego skomunikowania regionu, szczególnie w kontekście połączeń z trasą ekspresową S19 oraz przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie.
Wszystko to sprawia, że obwodnica Gorajca jest inwestycją strategiczną, której realizacja przyniesie znaczące korzyści zarówno dla lokalnej społeczności, jak i dla użytkowników dróg krajowych.
Pomimo licznych pozytywów, budowa obwodnicy Gorajca będzie wiązała się również z niedogodnościami dla okolicznych mieszkańców. Droga przebiegać będzie po tzw. nowym śladzie, dlatego decyzja ZRID, którą wyda Wojewoda Lubelski, uruchomi procedury związane z wywłaszczeniami. Właściciele nieruchomości objętych tym projektem powinni być świadomi, że wojewoda będzie odpowiedzialny także za przeprowadzenie postępowań odszkodowawczych. Wartość nieruchomości zostanie określona przez rzeczoznawców majątkowych, stanowiąc następnie dla organu podstawę do wydania decyzji.
Właściciele działek położonych na trasie planowanej obwodnicy powinni z wyprzedzeniem przygotować się na czekające ich wywłaszczenia. Pozwoli to skutecznie zabezpieczyć ich interesy i uzyskać jak najwyższe odszkodowania. Przydatna może okazać się zwłaszcza konsultacja z prawnikiem specjalizującym się w wywłaszczeniach.
O Autorze
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon: +48 502 453 699
© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka PrywatnościWykonane przezThe Story