Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
10 sie 2024 r.Ostatnia aktualizacja:
20 sie 2024 r.Spis Treści
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Bieruń - Oświęcim (I/A) wraz z obwodnicą Bierunia to kluczowy element programu rozwoju infrastruktury drogowej na pograniczu śląsko-małopolskim. Ważnym etapem inwestycji jest uzyskanie decyzji ZRID, ponieważ umożliwi ona przejęcie gruntów na rzecz Skarbu Państwa.
Na odcinku Bieruń - Oświęcim zostanie zrealizowana inwestycja w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku. Droga ekspresowa o długości 2,86 km, wraz z dodatkowym odcinkiem DK44 o długości 2,1 km, będzie częścią większego projektu budowy drogi S1 na odcinku Kosztowy - Bielsko-Biała. Realizację przedsięwzięcia nadzoruje oddział terenowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Katowicach.
Umowę na przygotowanie studium, w którym analizie poddano zasadność realizacji projektu, podpisano 28 października 2011 r.
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach został złożony do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach 12 czerwca 2015 r. GDDKiA uzyskało decyzję 30 czerwca 2016 r.
Umowę na wykonanie koncepcji programowej podpisano 22 listopada 2017 r. Wykonawcą została firma Multiconsult Polska Sp. z o.o.
Przetarg na projekt i budowę ogłoszono 1 czerwca 2021 r., a najkorzystniejszą ofertę wybrano 4 października 2021 r. Wykonawcą został Strabag Sp. z o.o. Nadzór inwestorski sprawuje konsorcjum przedsiębiorstw Ayesa Polska Sp. z o.o., DTŚ S.A. i Inko Consulting Sp. z o.o. Umowę z wykonawcą podpisano 30 listopada 2021 r. Szacuje się, ze inwestycja będzie kosztować łącznie 212 mln 701 tysięcy 633,06 zł brutto.
Wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) złożono 23 stycznia 2023 r. Organem odpowiedzialnym za wydanie decyzji był Wojewoda Śląski, który zezwolił na przeprowadzenie prac 13 sierpnia 2024 r.
Odcinek S1 Bieruń - Oświęcim (I/A) wraz z obwodnicą Bierunia jest częścią drogi ekspresowej S1. Droga będzie przebiegać przez województwo śląskie, w powiecie bieruńsko-lędzińskim, na terenie gmin Bieruń i Bojszowy. Łączna długość odcinka wynosić ma 2,86 km (S1) oraz 2,1 km (DK44). Projektowana trasa stanowi fragment europejskiego korytarza nr VI (TEN-T), łączącego kraje nadbałtyckie z południową Europą.
Droga na odcinku Bieruń - Oświęcim (I/A) wraz z obwodnicą Bierunia będzie mieć klasę S (droga ekspresowa). Przewidziano budowę dwóch jezdni. Każda jezdnia ma mieć po dwa pasy ruchu. Projekt zakłada rezerwę na trzeci pas ruchu w pasie dzielącym. Szerokość planowanych pasów ruchu wynosić będzie 3,5 m, szerokość pasa awaryjnego 2,5 m, a szerokość poboczy 0,75 m lub więcej, jeśli wymaga tego usytuowanie urządzeń, bezpieczeństwo ruchu drogowego lub ochrona środowiska. Droga zostanie przystosowana do obciążenia wynoszącego 115 kN na oś.
Na planowanym odcinku drogi S1 powstanie Węzeł Bieruń (w okolicach skrzyżowania obecnych ul. Zarzyna i ul. Majowej).
Projekt przewiduje budowę 2 wiaduktów drogowych, mostu w ciągu drogi ekspresowej, mostu w ciągu drogi ekspresowej zintegrowanego z przejściem dolnym dla dużych zwierząt, wiaduktu drogowego z przejściem dolnym dla średnich zwierząt oraz 5 przepustów.
W celu minimalizacji wpływu inwestycji na środowisko przewidziano montaż ekranów akustycznych o łącznej powierzchni 5 tys. 82,5 m kw., budowę systemów odwodnienia i zbiorników retencyjnych, nasadzenia zieleni ochronnej oraz budowę 2 przejść dla zwierząt (dużych i średnich) zintegrowanych z obiektami mostowymi. Dodatkowo zaplanowano instalację płotków naprowadzających zwierzęta do przejść.
Budowa drogi S1 na odcinku Bieruń - Oświęcim (I/A) ma na celu poprawę komunikacji regionalnej oraz polepszenie bezpieczeństwa na drogach. Dodatkowo obwodnica Bierunia pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Inwestycja jest częścią większego projektu budowy drogi S1 Kosztowy - Bielsko-Biała. Odcinek ten stanowi istotny fragment europejskiego korytarza transportowego łączącego północ z południem Europy.
Uzyskanie decyzji ZRID dla omawianego odcinka S1 umożliwi przejęcie gruntów na rzecz Skarbu Państwa. Decyzja ta wyznaczy granice działek przeznaczonych do wywłaszczenia i wskaże stronom podstawy prawne odjęcia praw do nieruchomości.
Właściciele gruntów znajdujących się na planowanej trasie Bieruń - Oświęcim muszą przygotować się na oddanie swoich nieruchomości w zamian za kompensatę finansową. Wojewoda Śląski na wydanie decyzji o odszkodowaniu ma ustawowo 60 dni od momentu, w którym decyzji ZRID został nadany rygor natychmiastowej wykonalności (prawie zawsze trwa to dłużej). Nadanie rygoru jest praktyką rutynowo stosowaną przez organy w przypadku wywłaszczeń drogowych, ponieważ umożliwia on szybkie przejęcie nieruchomości przez inwestora i jednocześnie zobowiązuje właścicieli do ich niezwłocznego opuszczenia, tj. wydania mienia i opróżnienia lokali.
W przypadku zagrożenia wywłaszczeniem, zaleca się skonsultowanie z prawnikiem, aby lepiej poznać swoje prawa, obowiązki oraz zrozumieć procedury prowadzące do odjęcia praw do nieruchomości. Specjalista pomoże też w sytuacji, gdy organ wyda decyzję o odszkodowaniu na podstawie zaniżonej wyceny.
O Autorze
Paweł Goryl
Specjalista ds.treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon: +48 502 453 699
© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka PrywatnościWykonane przezThe Story