Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
13 sie 2024 r.Ostatnia aktualizacja:
20 sie 2024 r.Plany budowy kolejnego odcinka drogi S10, od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe, stają się rzeczywistością. Jeśli Twoja nieruchomość leży na trasie planowanej inwestycji, dowiedz się, jakie prawa Ci przysługują i jak przygotować się na nadchodzące wywłaszczenie.
Droga ekspresowa S10 na odcinku Toruń Zachód - Toruń Południe będzie stanowić ważny element w sieci komunikacyjnej Polski. Docelowo ma zostać zintegrowana z innymi odcinkami S10, tworząc ciąg komunikacyjny od Szczecina aż do Warszawy. Za realizację inwestycji na wskazanym odcinku odpowiada Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Bydgoszcz. Budowa drogi jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Umowa z konsorcjum APIA i Redan na przygotowanie studium korytarzowego została podpisana 11 października 2010 r. Studium polegało na przeanalizowaniu możliwych do zrealizowania wariantów trasy.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) opracowała firma Mosty Katowice, na podstawie umowy z dnia 28 listopada 2016 r. W dokumencie tym zbadano zasadność realizacji inwestycji.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach została wydana w czerwcu 2021 r. przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Projekt realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą, konsorcjum Rubau Polska i Poltores, została podpisana 20 stycznia 2023 r., a zakończenie robót zaplanowano na I kwartał 2027 r. Kluczowym krokiem przed rozpoczęciem prac budowlanych jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Całkowity koszt inwestycji na wskazanym odcinku ma zamknąć się w 339 mln 949 tys. 475,71 zł.
Wniosek o ZRID został złożony do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego 22 kwietnia 2024 r. Wydanie decyzji pozwoli na określenie granic terenu przeznaczonego pod inwestycję, umożliwi przekazanie placu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót. Jak ocenia GDDKiA, nastąpi to jeszcze w 2024 r.
Droga o długości 11,86 km będzie miała 2 jezdnie po 2 pasy ruchu w każdym kierunku (każdy o szerokości 3,5 m) oraz pas awaryjny (szerokości 2,5 m). Obciążenie dopuszczalne na oś wyniesie 11,5 tony. Projekt zakłada pozostawienie miejsca na 3 pas ruchu dla każdej z jezdni. Droga na planowanym odcinku przebiegać będzie po tzw. śladzie obecnie istniejącej drogi jednojezdniowej.
Inwestycja obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Zapewnią one lepszy dostęp do autostrady A1 dla mieszkańców Torunia i okolicznych miejscowości, ułatwiając komunikację w regionie.
Projekt budowy S10 jest realizowany z pełnym zestawem systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska, a także obejmuje modernizację i budowę dodatkowej infrastruktury. W skład tej infrastruktury wchodzą m.in.: ogrodzenia, instalacje energetyczne, telekomunikacyjne, sanitarne i gazowe, systemy odprowadzania wody deszczowej i ścieków, wodociągi, ropociągi, urządzenia melioracyjne, oświetlenie, systemy przeciwpożarowe oraz stacje do ważenia pojazdów.
W ramach budowy drogi S10 powstaną: pasy zieleni ochronnej, wały ziemne, ogrodzenia z siatki zapobiegające wbieganiu zwierząt na drogę, przejścia dla zwierząt, zbiorniki osadowo-retencyjne i osadowo-filtracyjne, piaskowniki, separatory, ekrany akustyczne, a także urządzenia podczyszczające wodę spływającą z drogi.
Głównym celem budowy odcinka S10 jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz skrócenie czasu dojazdu między kluczowymi miastami regionu. Droga ma również stanowić alternatywę dla autostrady A2, odciążając ją z ruchu tranzytowego.
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest kluczowe, ponieważ umożliwia pozyskanie gruntów na rzecz Skarbu Państwa. ZRID określa granice terenów przeznaczonych do wywłaszczenia oraz wskazuje podstawę prawną odjęcia praw do nieruchomości. W praktyce, wywłaszczenia prywatnych gruntów będą dotyczyć głównie zachodniej części omawianego odcinka S10 na osiedlu Glinki (dalej trasa biegnie przez tereny leśne i wojskowe).
Właściciele nieruchomości, które znajdą się na trasie planowanej drogi, zostaną zobowiązani do ich wydania w zamian za odszkodowanie. Organ (w tym wypadku Wojewoda Kujawsko-Pomorski) na ustalenie należności ma ustawowo 60 dni, licząc od dnia, w którym decyzji ZRID został nadany tzw. rygor natychmiastowej wykonalności. Trzeba jednak mieć na uwadze, że zwykle trwa to o wiele dłużej. Rygor nadawany jest decyzjom ZRID niemal zawsze, ponieważ uprawnia inwestora do natychmiastowego zajęcia gruntów, a właściciela zmusza do niezwłocznego wydania majątku. Tym samy proces inwestycyjny ulega przyspieszeniu.
W przypadku zagrożenia wywłaszczeniem pod drogę, warto zawczasu zasięgnąć porady prawnej, aby zrozumieć swoje prawa i obowiązki oraz poznać procedury związane z wywłaszczeniem.
O Autorze
Paweł Goryl
Specjalista ds.treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon: +48 502 453 699
© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka PrywatnościWykonane przezThe Story