Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
24 lip 2024 r.Ostatnia aktualizacja:
30 wrz 2024 r.Budowa drogi ekspresowej S19 jest kluczowym elementem infrastruktury drogowej w Polsce, będąc częścią większego projektu Via Carpatia. Realizację całej inwestycji przewidziano na lata 2021-2025, a jej celem jest poprawa komunikacji i obsługi ruchu tranzytowego wzdłuż wschodniej granicy Polski. Pod budowę drogi będą przejmowane prywatne grunty – dowiedz się, czy można przygotować się do takiej sytuacji.
Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i budowę 25,07-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Malewice-Chlebczyn. Droga ta stanowi istotny fragment trasy Białystok-Lubartów, łączącej Boćki (bez węzła) z Chlebczynem. Prace realizowane są przez wykonawcę w systemie „Projektuj i buduj”. Za inwestycję odpowiada oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Kielcach.
Przetarg na realizację projektu ogłoszono 23 września 2020 r., a najkorzystniejszą ofertę wybrano 4 marca 2021 r.. Wykonawcą prac budowlanych na odcinku Malewice-Chlebczyn jest polski oddział tureckiego przedsiębiorstwa Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, z nadzorem inwestorskim sprawowanym przez DTŚ S.A. Umowa z firmą została podpisana 15 października 2021 r. Wartość kontraktu to 655 mln 210 tys. złotych.
Prace przygotowawcze rozpoczęły się już 7 marca 2016 r., kiedy to podpisano umowę na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z firmą Trakt Sp. z o.o. sp. k.
3 stycznia 2019 r. złożono wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, którą wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku w dniu 29 stycznia 2020 r..
Wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) złożono 28 października 2022 r., a organem odpowiedzialnym za wydanie decyzji był Wojewoda Podlaski. Decyzję uzyskano 30 stycznia 2024 r.
Zakończenie robót przewidywano na 2 maja 2025 r., jednak wiadomo, że prace się opóźnią. Jak poinformował Tomasz Kościelecki Zastępca Dyrektora ds. Inwestycji Kieleckiego Oddziału GDDKiA powodem długiego oczekiwania na wydanie decyzji ZRID było rozpatrywanie przez wojewodę zastrzeżeń i uwag stron postępowania.
Droga S19 na opisywanym odcinku Malewice-Chlebczyn będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Szerokość pasa ruchu wynosi 3,5 m, a pasa awaryjnego 2,5 m. Pobocza będą miały szerokość co najmniej 0,75 m, a obciążenie na oś może wynosić maksymalnie 11,5 t. Inwestycja obejmuje budowę mostu przez rzekę Bug, 13 wiaduktów nad i w ciągu drogi ekspresowej, 44 przepustów oraz 32 przejść dla zwierząt.
Na planowanym odcinku zaplanowano dwa węzły drogowe: Węzeł Siemiatycze Północ oraz Węzeł Siemiatycze Południe.
W ramach projektu zostanie zbudowany jeden most przez rzekę Bug, 13 wiaduktów nad i w ciągu drogi ekspresowej, 44 przepusty oraz 32 przejścia dla zwierząt.
Na odcinku znajdą się Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Leszczka Zachód i Leszczka Wschód, które będą pełnić funkcję kategorii II, oferując podróżnym możliwość odpoczynku oraz skorzystania z usług. Dodatkowo wybudowany ma zostać Obwód Utrzymania Drogi (OUD) w Siemiatyczach.
W ramach inwestycji przewidziano liczne działania na rzecz ochrony środowiska, takie jak budowa przejść dla zwierząt, ekrany akustyczne, pasy zieleni izolacyjnej, rowy trawiaste, zbiorniki retencyjne oraz przepusty dla płazów.
Budowa drogi S19 Malewice-Chlebczyn to strategiczna inwestycja, która nie tylko usprawni ruch drogowy, ale także przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Realizowana przez Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret inwestycja, obejmująca zaawansowane obiekty inżynierskie i Miejsca Obsługi Podróżnych, jest częścią większego projektu Via Carpatia, mającego kluczowe znaczenie dla europejskiej sieci transportowej.
Budowa trasy Malewice-Chlebczyn wiąże się z koniecznością wywłaszczenia licznych prywatnych działek (także zabudowanych). Dlatego zaleca się osobom, które mogą zostać dotknięte przymusowym odebraniem mienia, aby na bieżąco monitorowały przebieg tego projektu. Powinny one być świadome, że w ramach wniosku o ZRID wnioskowano również o oznaczenie decyzji rygorem natychmiastowej wykonalności. Taki rygor umożliwia inwestorowi przejęcie terenu, zobowiązując właściciela do natychmiastowego opuszczenia nieruchomości. Odszkodowanie za wywłaszczenie zostanie ustalone później. Chociaż teoretycznie organ odpowiedzialny ma na to 60 dni od momentu nadania rygoru natychmiastowej wykonalności, to w praktyce rozstrzygnięcia te mogą zająć znacznie więcej czasu. W związku z tym, warto zabezpieczyć swoje prawa i skonsultować się z prawnikiem, aby zminimalizować negatywne konsekwencje wywłaszczenia i postarać się wywalczyć jak największe odszkodowanie.
Źródła
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonane przezThe Story