kancelaria prawna Wrocław INLEGIS , wywłaszczenie

Budowa drogi S8 na odcinku Ząbkowice Śląskie - Bardo – wniosek o ZRID


Autor:

Paweł Goryl

Recenzent:

Mirosław Ochojski

Data publikacji:

15 kwi 2025 r.

Ostatnia aktualizacja:

15 kwi 2025 r.
Oceń artykuł:

Planowana budowa drogi ekspresowej S8 na Dolnym Śląsku wkracza w decydującą fazę: 14 kwietnia 2025 r. do Wojewody Dolnośląskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka Ząbkowice Śląskie - Bardo. Ta kluczowa inwestycja znacząco usprawni komunikację, lecz wiąże się również z wywłaszczeniami gruntów.

Informacje o drodze S8 Ząbkowice Śląskie Północ (bez węzła) - Bardo (z węzłem)

Wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku między węzłami Ząbkowice Śląskie Północ a Bardo jest kluczowym krokiem przybliżającym rozpoczęcie prac budowlanych. Realizacja inwestycji przewidziana została na lata 2025-2027, a zakończenie zaplanowano w II kwartale 2028 r. Oddanie drogi do użytku pozwoli na skuteczne rozładowanie ruchu lokalnego i tranzytowego, zwłaszcza w rejonach Ząbkowic Śląskich, Barda oraz miejscowości położonych w pobliżu dotychczasowej trasy DK8.

Inwestycja realizowana jest przez Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Wrocław.

Postęp w inwestycji – harmonogram

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe

Prace przygotowawcze objęły opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), podpisane z firmą Halcrow Group Limited dnia 9 grudnia 2016 r. To na jego podstawie przeanalizowano różne warianty przebiegu drogi, uwzględniając aspekty gospodarcze, techniczne i środowiskowe.

Koncepcja programowa

Równolegle z STEŚ opracowano koncepcję programową, również w ramach umowy z Halcrow Group Limited. Dokument ten pomógł w doprecyzowaniu zakresu inwestycji i doborze odpowiednich rozwiązań projektowych, m.in. w zakresie węzłów, obiektów inżynierskich czy wymaganych zabezpieczeń ekologicznych.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Kluczowym etapem było uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Wniosek o nią złożono 25 lutego 2021 r. Organem wydającym był Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu, a decyzja została wydana 12 października 2021 r. Zawarte w niej warunki zapewniają między innymi konieczną ochronę lokalnej fauny i flory oraz ograniczenie uciążliwości dla mieszkańców.

Projekt i realizacja

W ramach systemu „projektuj i buduj” realizację inwestycji powierzono Konsorcjum firm: Kobylarnia S.A. i Mirbud S.A., z którymi 14 czerwca 2024 r. podpisano umowę o wartości 378 mln zł. Planowana długość prac w trybie projektowym i wykonawczym to 45 miesięcy, co ma pozwolić na zakończenie inwestycji w II kwartale 2028 r.

Wniosek o decyzję ZRID

Dnia 14 kwietnia 2025 r. skierowano do Wojewody Dolnośląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID, która zatwierdzi granice terenu pod inwestycję i umożliwi rozpoczęcie pełnego zakresu robót budowlanych. Planowane uzyskanie decyzji w IV kwartale 2025 r. otworzy drogę do przejęcia nieruchomości w drodze wywłaszczeń (pod przymusem). Następnie rozpocznie się procedura odszkodowawcza prowadzona przez Dolnośląski Urząd Wojewódzki.

S8 na odcinku Ząbkowice Śląskie - Bardo – lokalizacja i parametry

Projektowany odcinek o długości 13,96 km przebiega przez obszar gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. Odcinek powstanie w niewielkiej części w śladzie obecnej DK8, głównie w miejscach przecięcia obu dróg.

Parametry techniczne drogi S8 na tym fragmencie to:

Docelowo trasa usprawni połączenie Wrocławia i Kłodzka, a także będzie elementem strategicznego układu dróg krajowych.

Zakres robót budowlanych

Węzły drogowe i obiekty inżynierskie

Na planowanej trasie przewidziano budowę 2 węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód (na połączeniu z DW385) oraz Bardo (na styku z istniejącą DK8). Dodatkowo powstanie 9 mostów, spośród których 7 będzie pełniło także funkcję przejść dla zwierząt, a także 8 wiaduktów nad drogą ekspresową i 2 w ciągu trasy głównej (również przystosowane do migracji zwierząt). W projekcie ujęto również budowę 16 przepustów, z czego 14 zostanie wyposażonych w rozwiązania umożliwiające bezpieczne przechodzenie zwierząt. Łącznie zaplanowano 35 obiektów inżynierskich (w ciągu drogi głównej, dróg dodatkowych oraz nad trasą), w tym wszystkie niezbędne konstrukcje gwarantujące bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska.

Ochrona środowiska

W trosce o minimalizację oddziaływania na otoczenie uwzględniono ekrany akustyczne w rejonach zabudowań, przejścia dla zwierząt (mosty, wiadukty i przepusty z funkcjami migracyjnymi), system odwodnienia pozwalający sprawnie odprowadzać wody opadowe, nasadzenia i działania kompensacyjne, zgodnie z wytycznymi zawartymi w DŚU.

Perspektywy oraz cel budowy drogi

Głównym celem inwestycji jest usprawnienie ruchu drogowego na trasie Wrocław - Kłodzko poprzez stworzenie nowoczesnej, bezpiecznej i przepustowej drogi ekspresowej. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza ścisłą zabudowę miejską znacznie zmniejszy uciążliwości dla mieszkańców okolicznych terenów. Ponadto:

Poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, dzięki ograniczeniu skrzyżowań kolizyjnych i likwidacji bezpośrednich zjazdów z posesji na główną trasę.

Skróci się czas przejazdu między kluczowymi miastami regionu, co przełoży się na lepsze warunki transportu towarów i pasażerów.

Ograniczony zostanie hałas i emisja spalin w centrach miejscowości, przez co poprawi się komfort życia społeczności lokalnej.

Wywłaszczenia pod drogę S8 Ząbkowice Śląskie - Bardo

Po wydaniu decyzji ZRID możliwe staje się formalne przejęcie gruntów niezbędnych do wybudowania omawianego odcinka drogi ekspresowej S8, gdyż dokument ten szczegółowo określa obszar planowanego wywłaszczenia. Tym samym inwestor będzie mógł skutecznie kontynuować przedsięwzięcie.

Właściciele działek znajdujących się na przebiegu przyszłej drogi muszą liczyć się z przymusem przekazania nieruchomości w zamian za ustalone odszkodowania. W przypadku inwestycji infrastrukturalnych nadanie decyzji ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności jest praktyką stosowaną w celu przyspieszenia rozpoczęcia robót. Dzięki temu inwestor może niezwłocznie przystąpić do prac, a właściciele zobowiązani są do opróżnienia budynków i udostępnienia terenu.

Podczas szacowania wartości nieruchomości wywłaszczanych na cele drogowe bardzo często zdarzają się błędy, które mogą rzutować na zaniżenie ustalonej następnie kwoty odszkodowania. Z uwagi na możliwe wątpliwości, warto rozważyć skorzystanie z profesjonalnego wsparcia prawnego, a nawet wcześniej zamówić niezależną wycenę. Będzie ona stanowić dowód w przypadku sporu.

Prawnik pomoże w zrozumieniu przysługujących praw, a także w przygotowaniu ewentualnych odwołań, jeżeli zaproponowana wysokość odszkodowań okaże się niewystarczająca. Fachowe doradztwo może okazać się kluczowe, aby właściciele w pełni zabezpieczyli swoje interesy podczas postępowania administracyjnego.


Autor

Paweł Goryl

Paweł Goryl

Specjalista ds. treści

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).

Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora

Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.

Oszacuj odszkodowanie

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami

Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.

+48 502 453 699

Kancelaria Prawna INLEGIS

Prosto o nieruchomościach

E

T

R

5.0

z ponad 80 opinii

ul. Podwale 83 lok. 7

50-414 Wrocław


© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka PrywatnościPolityka cookies

Wykonane przezThe Story