kancelaria prawna Wrocław INLEGIS , wywłaszczenie

Budowa obwodnicy Mierzyna DK10


Autor:

Paweł Goryl

Recenzent:

Mirosław Ochojski

Data publikacji:

7 mar 2025 r.

Ostatnia aktualizacja:

7 mar 2025 r.
Oceń artykuł:

Obwodnica Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10 (DK10) ma rozwiązać problem korków i poprawić bezpieczeństwo na mocno obciążonym odcinku prowadzącym do granicy polsko-niemieckiej. Wspólna inwestycja GDDKiA oraz Szczecina otrzymała już decyzję ZRID, co otwiera drogę do prac budowlanych. Jednocześnie inwestycja wiąże się z przejęciem prywatnych gruntów na rzecz Skarbu Państwa.

Informacje o obwodnicy Mierzyna (DK10)

Obwodnica Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10 (DK10) to jedna z kluczowych inwestycji drogowych realizowanych w województwie zachodniopomorskim. Jej głównym celem jest usprawnienie dojazdu od strony Szczecina do planowanego węzła Szczecin Zachód (Dołuje) na Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6. Z uwagi na to, że nowa trasa w części przebiega przez teren miasta, inwestycja jest prowadzona wspólnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz samorząd Szczecina.

Postęp w inwestycji – harmonogram

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe

Pierwszym etapem prac było przygotowanie niezbędnego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), w ramach którego dokonano analizy możliwych wariantów przebiegu obwodnicy. Uwzględniono uwarunkowania środowiskowe, społeczne i gospodarcze, a także prognozy ruchu drogowego.

Projekt

Na podstawie wybranego wariantu przygotowano projekt budowlany. Porozumienie dotyczące etapu prac przygotowawczych pomiędzy GDDKiA a Miastem Szczecin podpisano w 2022 roku. Zakończenie opracowywania dokumentacji projektowej nastąpiło w 2024 r., co pozwoliło na złożenie wniosku o decyzję administracyjną umożliwiającą budowę.

Decyzja ZRID

Kluczowym krokiem w realizacji obwodnicy Mierzyna była decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), którą Wojewoda Zachodniopomorski wydał 6 marca 2025 r. Umożliwia ona rozpoczęcie robót oraz wszczęcie procedury odszkodowawczej za grunty przejęte pod inwestycję. Jeszcze w I połowie 2025 r. ma zostać ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych.

Droga DK10, obwodnica Mierzyna – lokalizacja i parametry

Zakres robót budowlanych

Planowana obwodnica Mierzyna odciąży dotychczasowy przebieg DK10, który prowadzi przez gęsto zabudowane tereny. Projektowany odcinek będzie omijał miejscowość od północy, tworząc połączenie z węzłem Szczecin Zachód (Dołuje) na Zachodniej Obwodnicy Szczecina.

Trasa została podzielona na fragmenty należące do dwóch inwestorów:

Przebieg trasy będzie wyglądał następująco:

Ochrona środowiska

W trakcie realizacji prac będą stosowane rozwiązania mające na celu minimalizację wpływu inwestycji na środowisko naturalne. Dotyczy to w szczególności obszarów zabudowanych oraz terenów zielonych, przez które będzie przebiegała nowa trasa. Planowane są m.in.:

Perspektywy oraz cel budowy drogi

Podstawowym założeniem obwodnicy Mierzyna jest odciążenie obecnego przebiegu DK10, który każdego dnia w godzinach szczytu staje się wąskim gardłem komunikacyjnym. Dzięki nowej infrastrukturze poprawi się płynność ruchu w regionie, szczególnie na odcinku prowadzącym do granicy polsko-niemieckiej. Dodatkowo wzrośnie bezpieczeństwo w okolicach Mierzyna, gdzie obecnie duży ruch kołowy przebiega przez teren intensywnie zabudowany. Zostanie zapewniony też sprawny dojazd do węzła Szczecin Zachód (Dołuje) i przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS).

Wywłaszczenia pod obwodnicę Mierzyna

Realizacja obwodnicy Mierzyna, przewidzianej jako część drogi krajowej nr 10, to jedno z kluczowych zamierzeń drogowych w rejonie Szczecina. Powstanie drogi wiąże się jednak z koniecznością przymusowego przejęcia prywatnych działek na rzecz Skarbu Państwa. Wydanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności oznacza, że już na tym etapie inwestor dysponuje prawem do niezwłocznego zajęcia terenów przeznaczonych pod budowę. Wysokość odszkodowania za wywłaszczone grunty zostanie ustalona oddzielnie – formalnie powinna nastąpić w ciągu 60 dni od momentu nadania decyzji ZRID rygoru, lecz w praktyce proces ten może się znacząco przedłużyć.

Właściciele, których nieruchomości objęte są wywłaszczeniem, powinni możliwie szybko podjąć kroki zmierzające do ochrony swoich praw, między innymi zasięgając specjalistycznej porady prawnej. Pozwoli im to zminimalizować negatywne skutki związane z przymusowym przejęciem ich własności.


Autor

Paweł Goryl

Paweł Goryl

Specjalista ds. treści

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).

Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora

Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.

Oszacuj odszkodowanie

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami

Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.

+48 502 453 699

Kancelaria Prawna INLEGIS

Prosto o nieruchomościach

E

T

R

5.0

z ponad 80 opinii

ul. Podwale 83 lok. 7

50-414 Wrocław


© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka PrywatnościPolityka cookies

Wykonane przezThe Story