Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
18 mar 2025 r.Ostatnia aktualizacja:
18 mar 2025 r.W dniu 17 marca 2025 r. złożono do Wojewody Podkarpackiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla II etapu obwodnicy Sanoka. Nowy odcinek powstanie w ciągu drogi krajowej nr 28 i umożliwi domknięcie układu komunikacyjnego, którego pierwsza część została oddana do ruchu w 2020 r.
Obwodnica Sanoka to ważny element sieci drogowej w województwie podkarpackim, mający usprawnić ruch tranzytowy na drodze krajowej nr 28. Nowa trasa została zlokalizowana w powiecie sanockim, na terenie miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Drugi etap inwestycji pozwoli połączyć wybudowaną już część obwodnicy z drogą krajową nr 28 w Bykowcach – na drugim brzegu rzeki San. Tym samym ruch tranzytowy omijał będzie centrum Sanoka z dwóch stron, co znacznie poprawi bezpieczeństwo i przepustowość dróg w mieście.
Budowa obwodnicy Sanoka należy do zadań realizowanych przez Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Rzeszów.
Podstawą do rozpoczęcia prac była kompleksowa analiza techniczna, ekonomiczna i środowiskowa. W jej ramach badano różne warianty trasy, uwzględniając ukształtowanie terenu, warunki hydrologiczne i kolizje z istniejącą infrastrukturą.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie wydał decyzję środowiskową 10 lipca 2014 r. Dokument ten, uzupełniony rozstrzygnięciem Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 18 maja 2015 r., umożliwił dalsze prace przygotowawcze.
W maju 2024 r. podpisano umowę z firmą Budimex S.A. na zaprojektowanie i budowę blisko 3-kilometrowego odcinka obwodnicy. Kontrakt ma wartość 152,3 mln zł i jest realizowany w systemie „Projektuj i buduj”.
Złożenie wniosku o decyzję ZRID w dniu 17 marca 2025 r. to kluczowy krok, który pozwoli na przekazanie wykonawcy terenu pod inwestycję i uruchomienie robót budowlanych w terenie. Po jej uzyskaniu ruszy budowa obwodnicy, a także dróg dojazdowych, mostów i rond.
Przebieg II etapu obwodnicy został zaprojektowany zgodnie z wariantem 8B SK (w wersji ze skrzyżowaniami). Odcinek ma początek tuż za Rondem nr 3 (okolice skrzyżowania ul. Łany i Lipińskiego), gdzie kończy się pierwszy etap obwodnicy. Następnie trasa biegnie około kilometr po śladzie obecnej DK84, po czym skręca na północny wschód, przecina linię kolejową nr 108 i rzekę San, by włączyć się w DK28 (ul. Przemyską) w Bykowcach.
Główne założenia techniczne:
W ramach inwestycji powstaną dwa nowe ronda, umożliwiające bezpieczne włączenie się do ruchu z dróg krajowych DK84 i DK28. Przebudowane zostaną również wybrane odcinki, gdzie wymagana jest korekta geometrii drogi. Zostaną wykonane chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe nieruchomości.
Najbardziej wymagającą konstrukcją będzie most o długości około 290 m, ze 120-metrowym przęsłem nurtowym nad Sanem i linią kolejową nr 108. Oprócz niego przewiduje się realizację:
Nowe obiekty inżynierskie zapewnią ciągłość ruchu, bezpieczeństwo kierowców oraz zachowanie ważnych korytarzy ekologicznych.
Z uwagi na sąsiedztwo obszarów cennych przyrodniczo przewidziano:
Realizacja powyższych rozwiązań zapewni zrównoważony rozwój regionu, chroniąc środowisko naturalne i komfort życia mieszkańców.
Pierwszy etap obwodnicy otwarto 30 stycznia 2020 r., dzięki czemu ruch tranzytowy na osi Krosno-Przemyśl omija ścisłe centrum Sanoka. Jednak dopiero II etap inwestycji pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu ciężarowego i tranzytowego z miejskich ulic w kierunku drogi krajowej nr 28.
Nowy odcinek:
Budowa nowej trasy niesie za sobą liczne udogodnienia komunikacyjne, ale nie brakuje przy tym wyzwań. W przypadku planowanej obwodnicy Sanoka, która ma zostać wytyczona po nowym śladzie, konieczne jest przejęcie wielu prywatnych nieruchomości. Z reguły inwestor zyskuje prawo do natychmiastowego zajęcia tych terenów na mocy decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności. Taka decyzja zobowiązuje właścicieli do wydania gruntów jeszcze zanim ustalona zostanie wysokość odszkodowania.
Mimo że tak zwana specustawa drogowa przewiduje dwumiesięczny termin na ustalenie wysokości odszkodowania od momentu wydania decyzji o rygorze natychmiastowej wykonalności, w praktyce procedury te potrafią się znacznie wydłużać. Dodatkowo niejednokrotnie zdarza się, że operaty szacunkowe sporządzone na zlecenie organów zawierają błędy – w konsekwencji wycena bywa zaniżona i nie odzwierciedla realnej wartości przejętej nieruchomości.
Z tych przyczyn warto rozważyć współpracę z doświadczonym prawnikiem, który uporządkuje kwestie proceduralne, zadba o rzetelne oszacowanie wartości działki oraz będzie skutecznie reprezentował interesy właściciela w kontaktach z urzędami. Tego typu wsparcie okazuje się szczególnie przydatne na etapie odwołań od decyzji w sprawie odszkodowania.
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonane przezThe Story