kancelaria prawna Wrocław INLEGIS , wywłaszczenie

Budowa zachodniej obwodnicy Szczecina S6


Autor:

Paweł Goryl

Recenzent:

Mirosław Ochojski

Data publikacji:

4 paź 2024 r.

Ostatnia aktualizacja:

17 mar 2025 r.
Oceń artykuł:

Wojewoda Zachodniopomorski wydał zezwolenie na budowę zachodniej obwodnicy Szczecina. Trasa w ciągu drogi S6 to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, która ma szansę diametralnie zmienić oblicze komunikacyjne północno-zachodniej części kraju. Jednocześnie projekt pociąga za sobą konieczność wywłaszczeń prywatnych działek.

Informacje o zachodniej obwodnicy Szczecina (S6)

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina to inwestycja strategiczna dla całego regionu. Jej realizacja przewidziana jest w ramach „Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r.”. Nowa trasa znacząco poprawi płynność ruchu, odciąży centrum miasta od tranzytu i skróci czas podróży na wybrzeże. To także impuls dla rozwoju gospodarczego regionu, ułatwiający transport towarów i dostęp do portów morskich.

Inwestycja realizowana jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), oddział w Szczecinie.

Postęp w inwestycji – harmonogram

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Pierwsze koncepcje przebiegu budowy trasy powstały już w latach 90. Od 2007 r. lokalne władze samorządowe wspólnie z Samorządem Województwa angażowały się w opracowywanie dokumentów potrzebnych do zdobycia decyzji środowiskowej, co zapoczątkowało proces, który trwał przez kilka kolejnych lat. W 2015 r. trasa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została oficjalnie zarejestrowana w rozporządzeniu Rady Ministrów jako część sieci autostrad i dróg ekspresowych, stanowiąc odcinek drogi ekspresowej S6. Decyzja środowiskowa dla tego projektu została wydana 6 kwietnia 2017 r. Stała się ona ostateczna 19 grudnia 2017 r.

Koncepcja programowa

2 sierpnia 2018 r. ogłoszono przetarg na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z dokumentacją geologiczną. Umowę na te prace z firmą Transprojekt Gdański Spółka z o.o podpisano 11 stycznia 2019 r. Pełna dokumentacja została dostarczona w 2021 r., a jej koszty wyniosły 24 mln zł. W ramach tego procesu przeprowadzono obszerne badania geologiczne, włączając w to wiercenia do głębokości 90 m wzdłuż przyszłego przebiegu tunelu pod Odrą. Opracowane dokumenty pozwoliły na wyznaczenie kluczowych rozwiązań projektowych i ustalenie, że tunel pod Odrą będzie miał długość 5 km. Dzięki temu udało się uniknąć problemów związanych z bliskością terenów i obiektów Zakładów Chemicznych w Policach.

Projekt

W 2022 r. rozpoczęto kolejną fazę projektową, polegającą na opracowaniu planów budowlanych. Prace te były zorganizowane z podziałem na poszczególne segmenty trasy, a ich całkowity koszt osiągnął 60 mln zł. Została stworzona dokładna dokumentacja projektowa, wraz z raportami dotyczącymi ponownej oceny wpływu na środowisko. Przy tworzeniu tej dokumentacji skupiono się na rozwiązaniach technicznych, szczególnie dla konstrukcji takich jak tunel pod Odrą i mosty. W trakcie ostatnich lat, w ramach prac projektowych przeprowadzono badania terenu, wykonując 63 km wierceń i 22 km sondowań na głębokościach od 3 do 90 m. Zakończenie prac nad dokumentacją otworzyło drogę do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Decyzja ZRID

30 września 2024 r. GDDKiA złożyła do Wojewody Zachodniopomorskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID dla całej obwodnicy. Wniosek obejmował również budowę tunelu. Wojewoda wydał decyzję ZRID 14 marca 2025 r. Obecnie trwają przetargi na wyłonienie wykonawców trasy.

Droga S6, zachodnie obejście Szczecina – lokalizacja i parametry

Nowa trasa o długości 48,9 km będzie domykać ring drogowy wokół Szczecina, co znacząco poprawi komunikację w regionie. Obwodnica odciąży obecne drogi A6, S3 i S6, szczególnie w okresie letnim, kiedy natężenie ruchu jest największe. Inwestycja składa się z trzech odcinków realizacyjnych:

Zakres robót budowlanych

Węzły drogowe i skrzyżowania

Na całej długości obwodnicy powstanie kilka kluczowych węzłów drogowych:

Obiekty inżynierskie

Inwestycja obejmuje budowę licznych obiektów inżynierskich, do których należą m.in. 54 przedsięwzięcia mostowe (w tym estakady i wiadukty), tunel pod Odrą, przejścia dla zwierząt (14 górnych i 13 dolnych), a także miejsca obsługi podróżnych (MOP) w Sławoszewie i Bolesławicach.

Tunel pod Odrą

Kluczowym elementem inwestycji jest tunel pod Odrą o długości 5 km, który będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Dwururowy tunel zostanie wydrążony za pomocą maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) o średnicy zewnętrznej 14,85 m. Spód konstrukcji tunelu znajdzie się na głębokości aż 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia będzie przebiegać na głębokości do 45 m. Tunel będzie wyposażony w 19 przejść poprzecznych między nawami, służących również do ewakuacji w sytuacjach awaryjnych. Projekt przewiduje, że odcinki wjazdowe będą miały długość 600 m.

Ochrona środowiska

W ramach inwestycji powstanie 27 przejść dla zwierząt (14 górnych i 13 dolnych), które umożliwią swobodną migrację fauny, zapobiegając fragmentacji siedlisk i chroniąc bioróżnorodność regionu. Z kolei budowa tunelu pozwoli zminimalizować negatywny wpływ inwestycji na ekosystem rzeczny. Dodatkowo powstaną ekrany akustyczne, ogrodzenia oraz nasadzenia ochronne.

Perspektywy oraz cel budowy obwodnicy Szczecina

Nowa trasa odciąży obecne drogi A6, S3 i S6, które omijają Szczecin od południa i wschodu, gdzie w miesiącach letnich często tworzą się zatory. Domknięcie ringu wokół Szczecina znacząco poprawi skomunikowanie aglomeracji z siecią dróg szybkiego ruchu. Szczególne korzyści odczują mieszkańcy Polic - dystans do węzła Goleniów Północ skróci się z 58 km do 23 km, a czas przejazdu ulegnie znacznemu zmniejszeniu (nawet kilkukrotnemu).

Wywłaszczenia pod obwodnicę Szczecina S6

Budowa zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 to kluczowy projekt infrastrukturalny dla północno-zachodniej Polski. Trzeba przy tym pamiętać, że realizacja tej inwestycji będzie wiązała się z przymusowym przejęciem prywatnych gruntów na rzecz Skarbu Państwa. Właściciele nieruchomości, które mogą zostać wywłaszczone pod drogę, powinni więc uważnie śledzić postępowanie dotyczące wydania decyzji ZRID.

Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności umożliwia inwestorowi niezwłoczne przejęcie terenów niezbędnych do realizacji projektu. Odszkodowanie za wywłaszczenie zostanie ustalone w późniejszym terminie—teoretycznie w ciągu 60 dni od nadania rygoru decyzji ZRID—jednak niemal zawsze trwa to znacznie dłużej. Dlatego ważne jest, aby właściciele zagrożonych wywłaszczeniem gruntów już teraz podjęli działania w celu ochrony swoich interesów. Skorzystanie z profesjonalnej porady prawnej może pomóc zminimalizować negatywne konsekwencje przymusowego odebrania praw do nieruchomości.


Autor

Paweł Goryl

Paweł Goryl

Specjalista ds. treści

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).

Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora

Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.

Oszacuj odszkodowanie

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami

Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.

+48 502 453 699

Kancelaria Prawna INLEGIS

Prosto o nieruchomościach

E

T

R

5.0

z ponad 80 opinii

ul. Podwale 83 lok. 7

50-414 Wrocław


© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka PrywatnościPolityka cookies

Wykonane przezThe Story