Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
15 gru 2025 r.Ostatnia aktualizacja:
15 gru 2025 r.Poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazał do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Kalisza w ciągu DK25. Chodzi o odcinek Kokanin – Biskupice Ołoboczne o długości ok. 18 km. Po wyborze wykonawcy i uzyskaniu decyzji ZRID inwestycja będzie mogła wejść w fazę robót, co wiąże się z przejęciem prywatnych gruntów pod pas drogowy.
Budowa obwodnicy Kalisza zostanie zrealizowana w formule „Projektuj i buduj” w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Przebieg obwodnicy został przesądzony decyzją środowiskową. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu zatwierdził wariant nr 5 dla odcinka DK25 od Kokanina do Biskupic Ołobocznych. Droga ma przebiegać następująco:
Parametry inwestycji mają odpowiadać drodze klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) w przekroju dwujezdniowym, z bezkolizyjnymi węzłami na połączeniach z ważniejszymi trasami. W ramach zadania przewidziano też m.in. obiekty inżynierskie, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, przebudowy dróg lokalnych/jezdnie dodatkowe do obsługi terenów przyległych oraz budowę obwodu drogowego (bazy utrzymania drogi).
Prace mają być prowadzone w modelu „Projektuj i buduj”, a GDDKiA zakłada następującą sekwencję:
W efekcie prace w terenie mają ruszyć w połowie 2028 r., a udostępnienie trasy kierowcom – przy sprawnym przebiegu procedur – prognozowane jest na III kwartał 2030 r.
GDDKiA przypomina, że rozbudowa/budowa DK25 w Wielkopolsce została podzielona na pięć odcinków realizacyjnych (łącznie ok. 68 km). Odcinek Kalisz (Kokanin – Biskupice Ołoboczne) jest jednym z nich.
Jednocześnie 18 czerwca 2025 r. podpisano umowę na pierwszy, ok. 6-kilometrowy fragment między Biskupicami Ołobocznymi i Ostrowem Wlkp., a dla trzech kolejnych odcinków (Konin – Rychwał, Rychwał – Zbiersk, Zbiersk – Kokanin) – po wyborze ofert – dokumenty przekazano do obligatoryjnej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, z planem zawierania umów w I kwartale 2026 r.
Cel komunikacyjny inwestycji jest typowy dla obwodnic: wyprowadzenie ruchu tranzytowego (w tym ciężkiego) poza gęstą zabudowę, poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu.
Równolegle trzeba pamiętać, że najistotniejszym momentem dla mieszkańców i właścicieli nieruchomości jest wydanie ZRID. Decyzja ta pozwala na przejęcie prywatnych gruntów pod drogę.
Więcej o zasadach wywłaszczeń pod inwestycje drogowe można przeczytać w artykule:
Źródła
Autor

Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Dziennikarz prawny, od wielu lat zajmuje się tworzeniem eksperckich treści z zakresu prawa nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki wywłaszczeń, odszkodowań oraz procedur administracyjnych. Autor licznych artykułów poradnikowych i analiz prawnych łączących precyzję prawniczą z przystępnym językiem.
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonane przezThe Story