Każdego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza plany inwestycji drogowych w Polsce. Tak też się stało w 2020 r. – sprawdźmy zatem na jakie zmiany powinni szykować się nasi kierowcy.
Spis treści:
Budżet na budowę polskich dróg
Rozbudowa infrastruktury drogowej wymaga nie tylko sporej ilości czasu, ale także i potężnych nakładów finansowych. Większa ilość pieniędzy oznacza z reguły wzrost liczby ogólnokrajowych i lokalnych dróg.
W roku 2020 GDDKiA chce skupić się na 25 przetargach na autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice. Łączny budżet przeznaczony na powyższe cele wynosi 12,2 mld zł (w roku 2019 było 17 przetargów z budżetem 20 mld). Wszystkie tegoroczne inwestycje mają zapewnione finansowanie w ramach zwiększonego do ponad 142 mld zł limitu na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Plan przetargów na rok 2020 był konsultowany z Radą Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych przy Ministrze Infrastruktury. Większość inwestycji zaplanowanych do przetargów ma być realizowana w systemie „projektuj i buduj”, czyli na włączenie do ruchu zbudowanych dróg trzeba będzie poczekać zapewne 3-4 lata, jak nie dłużej.
Lista zmian drogowych w Polsce w 2020 r.
Zmiany infrastruktury drogowej w Polsce obejmują stworzenie nie tylko zupełnie nowych odcinków, ale przede wszystkim rozbudowę już rozpoczętych inwestycji (głównie tych dotyczących autostrad oraz dróg ekspresowych).
Zgodnie z informacjami podanymi przez GDDKiA łączna długość inwestycji drogowych, na które będą ogłaszane przetargi w roku 2020 wynosi 353 km i obejmuje następujące trasy:
- autostrada A2 węzeł Siedlce Zachód – węzeł Łukowisko (36,5 km)
- A2 węzeł Łukowisko – węzeł Biała Podlaska (27 km)
- A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej) (16,24 km)
- A18 granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – węzeł Golnice (21,53 km)
- S6 obwodnica Koszalina i Sianowa (7,9 km)
- trasa S7 węzeł Miechów – węzeł Szczepanowice (5,32 km)
- S12 obwodnica Chełma (17 km)
- S17 węzeł Drewnica – węzeł Ząbki (3,6 km)
- S19 Kuźnica – Sokółka (17 km) Via Carpatia
- S19 Krynice (obecna DK65) – węzeł Dobrzyniewo (4,44 km)
- S19 węzeł Dobrzyniewo – węzeł Białystok Zachód (5,67 km)
- S19 węzeł Białystok Zachód – węzeł Białystok Księżyno (16,65 km)
- S19 węzeł Białystok Księżyno – węzeł Białystok Południe (21,63 km)
- S19 węzeł Białystok Południe – Ploski (12,73 km)
- S19 Ploski – Haćki (8,89 km)
- S19 Haćki – węzeł Bielsk Podlaski Zachód (14,96 km)
- S19 węzeł Bielsk Podlaski Zachód – węzeł Boćki (12,19 km)
- S19 węzeł Boćki – Osmola (11,94 km)
- S19 Osmola – Leszczka (13,61 km)
- S19 Leszczka – Chlebczyn (15,38 km)
- S19 węzeł Lublin Rudnik – węzeł Lubartów Północ (23,81 km)
- S19 Iskrzynia – węzeł Miejsce Piastowe (11,1 km)
- S19 węzeł Miejsce Piastowe – węzeł Dukla (10,4 km)
- S74/DK9 obwodnica Opatowa (14,9 km)
- DK75 Brzesko – Nowy Sącz – II etap łącznika „brzeskiego” (2,99 km)