Pierwsza polska autostrada

INLEGIS Kancelarie Prawne
26 sierpnia, 2020

Długość autostrad w Polsce staje się z roku na rok coraz większa. Zanim jednak doszło do powstania tak wielkich tras, któraś z nich musiała być pierwsza. Kiedy więc powstała główna autostrada w Polsce i kto był odpowiedzialny za jej stworzenie? Wszystko zaczęło się jeszcze przed II Wojną Światową.

Spis treści:

Autostrada A4

Pierwszą polską autostradą była słynna A4 – prace nad tą trasą powstały jeszcze w latach 30 ubiegłego wieku. Początkowo nie cieszyła się zbyt dużą popularnością, a wszystko przez naprawdę znikomą liczbę samochodów. Pierwsze powojenne lata również nie obfitowały w ilość kierowców na tej trasie. A4 stała się obiektem zainteresowań dopiero wraz z rozwojem branży motoryzacyjnej w naszym kraju oraz produkcją samochodów osobowych.

Długość pierwszej polskiej autostrady

Na chwile obecną autostrada A4 liczy sobie 672,75 km długości i jest uznawana za najdłuższą tego typu trasę w naszym kraju. Prowadzi z zachodu na wschód przez obszar południowej Polski.  

Autostrada ta rozpoczyna swój bieg w miejscowości Jędrzychowice koło Zgorzelca. Historia tej trasy kształtuje się następująco:

odcinek Berlin – Górny Śląsk (łącznie ok. 100 km) wybudowany został odcinek ówczesnej Reichsautobahn w latach 1936-1939,

odcinek od Jędrzychowic (k. Zgorzelca) do węzła z DK4 (długość ok. 2km) wybudowany został w latach 1994-1996,

• odcinek od Jędrzychowic (k. Zgorzelca) do Krzyżowej (długość ok. 51 km) wybudowany został od nowa w latach 2006-2009,

odcinek od Krzyżowej do Krzywej (długość ok. 10 km) był remontowany w latach 1994-1996 jako fragment modernizowanego odcinka A18 Golnice – Krzywa,

odcinek Krzywa – Bielany Wrocławskie (długość ok. 92 km) był remontowany etapowo w latach 2004-2006,

odcinek Bielany Wrocławskie – Nogowczyce (woj. opolskie) (długość 125 km) oddano do użytku odcinek nowoczesnej autostrady w latach 2000-2001,

odcinek Bielany Wrocławskie – przed węzłem Brzeg (Przylesie) (długość ok. 40 km).

Historia A4

Tak naprawdę A4 zaczęto budować już w 1934 roku – miała łączyć Saarbrucken – Karlsruhe – Moguncję – Fuldę – Erfurt – Drezno – Legnicę – Wrocław – Opole – Bytom. Pracami kierowało powołane wówczas Główne Kierownictwo Budowy we Wrocławiu. Otwarcie nastąpiło 27 września 1936 r. o godz. 11. Co ciekawe gości proszono o zajmowanie miejsc już o godz. 9.30. Pierwszy przejazd na odcinku 30 km w kierunku Wrocław-Legnica odbył się z dopuszczalną prędkością 50 km/h. Pierwsze odcinki oddane do użytku: Krzywa – Legnica (20,5 km), Legnica – Bielany Wrocławskie (70,8 km) oraz odcinek Gliwice – Bytom (12 km), łącznie 103,3 km.

Po 17 października 1937 r. oddano do użytku część Golnice – Krzyżowa – Krzywa (17 km, obecnie A18 i A4). Do 1945 roku zbudowano także odcinki jednojezdniowe Wrocław (Bielany Wrocławskie) – Brzeg (Owczary) i Ujazd (Nogowczyce) – Gliwice. Odcinek Owczary – Nogowczyce był w budowie, ale nie został ukończony. Prowadzono też prace na odcinku Zgorzelec – Bolesławiec. 

Mirosław Ochojski

Mirosław Ochojski

Prezes zarządu INLEGIS Kancelarie Prawne

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem 793 101 800 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).

Formularz Kontaktowy

Jeśli wśród udostępnionych przez nas materiałów nie odnaleźli Państwo odpowiedzi na swoje wątpliwości, prosimy o bezpośredni kontakt. Chętnie przyjrzymy się Państwa problemom i zaproponujemy ich właściwe rozwiązanie.

Formularz kontaktowy

INLEGIS Kancelarie Prawne

Wywłaszczenie Nieruchomości

ul. Podwale 83/7
50-414 Wrocław

ul. Sobieskiego 6/12
31‑136 Kraków

ul. Łagiewnicka 54/80
91-463 Łódź

ul. Rudzka
44-200 Rybnik

Reprezentujemy klientów na terenie całej Polski!