Temat transportu i inwestycji drogowych w Polsce wydaje się na pierwszy rzut oka nie do końca ciekawy. Nic bardziej mylnego. Doskonałym przykładem sukcesu informacji drogowych był miesięcznik „Polskie Drogi”, który jeszcze kilka lat temu plasował się w czołówce pism branżowych w naszym kraju.
[spis-tresci]
Zobacz też: Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości pod drogi publiczne
Pierwsze polskie pismo drogowe
Odbiorcami wspomnianego czasopisma byli m.in. zarządcy dróg, projektanci i wykonawcy infrastruktury drogowej oraz inne osoby związane z drogownictwem. Oczywiście miesięcznik adresowany był także do zwykłych odbiorców, którzy nie zajmują się na co dzień kwestiami z dziedziny transportu. O sukcesie gazety może świadczyć chociażby fakt, że na przestrzeni lat pojawiały się jej nowe odłamy, takie jak m.in. „Drogi samorządowe”.
„Polskie drogi” było jednym z najstarszych pism branży drogowej – ukazywało się od 1994 r. Zawierało informacje o nowych przepisach, planach inwestycyjnych, technologiach robót drogowych i mostowych, bezpieczeństwie ruchu drogowego oraz bieżących problemach, z którymi boryka się środowisko drogowe. W czasopiśmie zamieszczane były także informacje o ciekawych projektach dotyczących infrastruktury drogowej oraz zarządzania drogami. Równie często pojawiały się w nim także komentarze ekspertów i relacje z wydarzeń.
Co można było znaleźć w „Polskich drogach”?
Pewną ciekawostką jest, że magazyn przedstawiał także rys historyczny szlaków komunikacyjnych w Polsce. Miłośnicy przeszłości mogli więc także odnaleźć w nim coś dla siebie. Czasopismo skupiało się co prawda na polskim transporcie, jednak czasami zahaczało o sprawy drogowe pojawiające się w ówczesnym czasie poza granicami naszego kraju (dotykało wtedy głównie tematyki europejskiej).
Założenie miesięcznika było jedno – dostarczać fachowej i sprawdzonej wiedzy z zakresu transportu na terenie całej Polski. Każdy z nas jest użytkownikiem dróg, dlatego redakcja tworząca to czasopismo zakładała, że z biegiem czasu zyska sobie spore grono odbiorców. Tak też się stało – „Polskie drogi” były przez bardzo długi czas poczytnym czasopismem w kraju, które traktowało w profesjonalny sposób na różne tematy drogowe. Redaktorzy selekcjonowali aktualne informacje, gromadzili fachową literaturę, organizowali zespoły ekspertów krajowych i zagranicznych gotowych służyć swoją wiedzą, doświadczeniem oraz pomocą przy rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem, projektowaniem, budową i utrzymaniem sieci drogowej w Polsce. Wszystko to za niewielką miesięczną opłata wynoszącą niespełna 30 zł.
Czytelnicy mieli więc dostęp do wartościowego źródła wiedzy z zakresu tematyki drogowej, byli na bieżąco informowani o wszelkich zmianach w zakresie Prawa drogowego, a także planowanych, czy tez realizowanych wtedy inwestycjach na terenie całego kraju. Można śmiało powiedzieć, że „Polskie drogi” były swoistego rodzaju kompendium drogowym, z którego korzystali nie tylko fachowcy, ale także i zwykli kierowcy.
Partnerzy biznesowi magazynu
Czasopismo było niezwykle popularne, o czym świadczy ilość kontrahentów współpracujących z ówczesną redakcją. Magazyn współdziałał z wieloma partnerami biznesowymi, wśród nich można było odnaleźć:
- MTPolska,
- PSWNA,
- ITS Polska,
- 4Trucks.pl,
- Europa-Maszyny.pl,
- Newman & Ox,
- Polski Kongres Drogowy,
- Targi Kielce,
- INFRA Meeting,
- Stowarzyszenie KLIR,
- MTTargi Polska,
- Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa.
O popularności czasopisma może świadczyć chociażby fakt, że pomimo jego zamknięcia, oddani czytelnicy przenieśli się do internetu, gdzie na popularnych portalach społecznościowych w mniejszy lub większy sposób kontynuują tradycję tego miesięcznika. Śmiało można więc rzecz, że „Polskie drogi” stały się prekursorem portali informacyjnych z zakresu transportu drogowego w naszym kraju.
Zamknięcie „Polskich Dróg”
Czasopismo nie wytrzymało próby czasu i wraz z popularyzacją internetu oraz mediów społecznościowych musiało podjąć trudną decyzję o zakończeniu wydawania informacji w papierowej formie. Funkcjonowało co prawda przez jakiś czas w swoim elektronicznym wydaniu (od ok. 2013 r.), jednak ostatecznie zakończyło pełną działalność. .
Inspirując się „Polskimi drogami” tworzymy portal drogownictwa mający umożliwić dyskusję i będący źródłem pomysłów z zakresu poprawy jakości usług drogowych w Polsce. Chcemy skupić się na przekazywaniu Państwu rzetelnych i najświeższych informacji dotyczących transportu i inwestycji drogowych w naszym kraju, zarówno na szczeblu lokalnym jak i ogólnopolskim. Odchodzimy od modelu tradycyjnej formy papierowej, wolimy skupić się na nowoczesnych narzędziach internetowych, tak aby wiedza przez nas oferowana mogła trafić do Państwa w jak najwygodniejszej i najszybszej formie.