ZRID węzeł Stawiski – obwodnica Szczuczyna. Decyzją Wojewody Podlaskiego ruszyły prace nad kolejnym odcinkiem trasy S61. Tym razem chodzi o fragment drogi, który położony będzie pomiędzy węzłem Stawiski oraz obwodnicą Szczuczyn. Przedmiotowy odcinek ma liczyć w sumie 18 km długości – koszt prac szacowany jest na kwotę 342 mln złotych.
Firmą odpowiedzialną za tę inwestycję jest Budimex S.A. (zajmuje się także budową odcinka pomiędzy Kolnem a Stawiskami). W ramach swoich działań wykona m.in.:
- drogę ekspresową z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym w każdym kierunku,
- 9 węzłów drogowych Podborze, Komorowo, Śniadowo, Łomża Południe, Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ, Kolno, Grabowo,
- rozbudowę drogi ekspresowej S8,
- drogę wojewódzką nr 627, drogi krajowej nr 63 o dł. 8,91 km, nr 64 o dł. 6,96 km,
- obiekty inżynierskie w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury (m.in. mosty, wiadukty, przepusty),
- 6 Miejsc Obsługi Podróżnych,
- drogi w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów,
- rozbiórkę, budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia,
- ekrany akustyczne, przepusty i przejścia dla zwierząt oraz innych urządzeń ochrony środowiska,
- system odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg wraz z budową kanalizacji deszczowej,
- urządzenia podczyszczające wodę deszczową spływającą z projektowanego pasa drogowego do odbiorników takie jak istniejące cieki lub projektowane zbiorniki wód deszczowych,
- demontaż, przebudowę i budowę oświetlenia drogowego (m.in. w ramach węzłów),
- budowę oraz przebudowę uzbrojenia terenu, tj. sieci elektroenergetycznych (wysokiego, średniego i niskiego napięcia), wodociągowych, gazowych, kanalizacji teletechnicznej, urządzeń kolejowych, kanału technologicznego oraz sieci wodno – kanalizacyjnej i sieci melioracyjnych w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji.
Prace na omawianym odcinku mają zakończyć się w II połowie 2020 roku. Zamówienie jest współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 15 listopada 2019r. nr POIS.03.01.00-00-0054/19-00 Projektu „Budowa drogi ekspresowej S61, odc. Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn” w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.