kancelaria prawna Wrocław INLEGIS , wywłaszczenie

Budowa drogi DK12, obwodnica Głogowa – wniosek o ZRID


Autor:

Paweł Goryl

Recenzent:

Mirosław Ochojski

Data publikacji:

4 gru 2025 r.

Ostatnia aktualizacja:

4 gru 2025 r.
Oceń artykuł:

Obwodnica Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12 wchodzi w kluczową fazę przygotowań – do Wojewody Dolnośląskiej trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie zezwolenia oznaczać będzie nie tylko możliwość rozpoczęcia robót budowlanych, ale również formalny start procedury wywłaszczeniowej i ustalania odszkodowań za nieruchomości przejmowane pod nową trasę.

Informacje o obwodnicy Głogowa w ciągu DK12

Obwodnica Głogowa to jedna z inwestycji ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Jej realizacja ma usprawnić ruch na ważnym ciągu komunikacyjnym drogi krajowej nr 12 oraz odciążyć miasto od intensywnego tranzytu.

Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział we Wrocławiu.

Postęp w inwestycji – harmonogram

Przygotowanie inwestycji

Na etapie przygotowawczym opracowano dokumentację przedprojektową, w tym analizy techniczne i środowiskowe, które pozwoliły określić optymalny przebieg obwodnicy omijającej Głogów od zachodu. Uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przesądziła o korytarzu drogi oraz katalogu rozwiązań służących ograniczeniu wpływu inwestycji na mieszkańców i przyrodę.

Projekt i realizacja

3 lutego 2025 r. podpisano umowę z wykonawcą – firmą STRABAG. Zadanie realizowane jest w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że ten sam podmiot odpowiada zarówno za opracowanie projektu, jak i za prowadzenie robót w terenie.

Czas realizacji kontraktu określono na 39 miesięcy, z wyłączeniem tzw. miesięcy zimowych. Wartość umowy to 798 mln 202 tys. 873,98 zł. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na listopad 2028 r.

Wniosek o decyzję ZRID

Wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Głogowa został złożony do Wojewody Dolnośląskiej 3 grudnia 2025 r.

Obwodnica Głogowa – lokalizacja i parametry

Projektowana obwodnica o długości ok. 18,5 km ominie Głogów od zachodu. Trasa:

Kategoria techniczna drogi to klasa GP (główna ruchu przyspieszonego). Przewidziano przekrój dwujezdniowy po 2 pasy ruchu w obu kierunkach oraz odpowiednie rezerwy terenowe na urządzenia bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska.

Węzły drogowe i obiekty inżynierskie

Jednym z kluczowych elementów obwodnicy Głogowa są węzły i obiekty inżynierskie, które zapewnią płynne włączenie nowej drogi w istniejącą sieć transportową. Zaplanowano cztery nowe węzły:

Dodatkowo przebudowane zostanie rondo na węźle Głogów Zachód (skrzyżowanie z S3), tak aby dostosować je do nowego układu drogowego i rosnącego natężenia ruchu.

Obiekty inżynierskie

Zakres inwestycji obejmuje budowę szeregu obiektów inżynierskich, w tym:

Tak zaprojektowany układ ma zapewnić bezpieczeństwo użytkowników drogi, ograniczyć liczbę kolizyjnych skrzyżowań i utrzymać ciągłość lokalnych powiązań komunikacyjnych.

Obwodnica Głogowa w ciągu DK12 – perspektywy oraz cel budowy drogi

Głównym celem realizacji obwodnicy Głogowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta i przyległych osiedli oraz poprawa płynności przejazdu na drodze krajowej nr 12. Nowy odcinek drogi skróci czas podróży kierowców korzystających z DK12, poprawi warunki ruchu na powiązaniach z drogą ekspresową S3, zmniejszy natężenie ruchu w Głogowie i okolicznych miejscowościach, podniesie atrakcyjność terenów inwestycyjnych położonych przy obwodnicy, poprawi komfort życia mieszkańców poprzez uspokojenie ruchu w obszarach zabudowanych.

Z punktu widzenia sieci transportowej w skali kraju, obwodnica Głogowa jest ważnym ogniwem układu dróg krajowych, porządkującym przebieg trasy tranzytowej i zwiększającym przepustowość całego korytarza komunikacyjnego.

Wywłaszczenia pod obwodnicę Głogowa

Realizacja tak dużej inwestycji drogowej wymaga przejęcia wielu nieruchomości. Podstawowym aktem prawnym, na podstawie którego dochodzi do wywłaszczenia, jest decyzja ZRID wydawana przez wojewodę. Decyzja ZRID określa działki przeznaczone pod drogę oraz wskazuje, które z nich przechodzą na własność Skarbu Państwa.

Wysokość odszkodowania ustalana jest w odrębnej decyzji, na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego. W praktyce operaty szacunkowe sporządzane na zlecenie wojewody nie zawsze dobrze odzwierciedlają wartość nieruchomości. Właściciel ma prawo m.in.:

Dlatego już na etapie postępowania ZRID warto dokładnie sprawdzić, czy działka lub budynek znalazły się w pasie planowanej obwodnicy, a po otrzymaniu informacji o sporządzeniu operatu – zweryfikować, czy zaproponowane odszkodowanie jest adekwatne.


Źródła

  • https://www.gov.pl/web/gddkia-wroclaw

Autor

Paweł Goryl

Paweł Goryl

Specjalista ds. treści

Dziennikarz prawny, od wielu lat zajmuje się tworzeniem eksperckich treści z zakresu prawa nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki wywłaszczeń, odszkodowań oraz procedur administracyjnych. Autor licznych artykułów poradnikowych i analiz prawnych łączących precyzję prawniczą z przystępnym językiem.

Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora

Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.

Oszacuj odszkodowanie

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami

Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.

+48 502 453 699

Kancelaria Prawna INLEGIS

Prosto o nieruchomościach

E

T

R

5.0

z ponad 80 opinii

ul. Podwale 83 lok. 7

50-414 Wrocław


© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka PrywatnościPolityka cookies

Wykonane przezThe Story

Obwodnica Głogowa w ciągu DK12 - wywlaszczenie.pl