Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
26 paź 2022 r.Ostatnia aktualizacja:
20 maj 2025 r.Spis Treści
Wokół wywłaszczeń narosło wiele mitów i nieporozumień. Jednym z nich jest przekonanie, że istnieje uniwersalna procedura, zgodnie z którą przebiega pozbawianie praw do nieruchomości. Nic bardziej mylnego. Przeczytaj ten artykuł, aby:
Przeczytanie artykułu może zająć ci około 15 minut. Jeśli jesteś osobą zagrożoną wywłaszczeniem, zdecydowanie warto to zrobić.
Wywłaszczenie to wyjątkowa sytuacja, w której właściciel traci prawo do nieruchomości, zazwyczaj wbrew swojej woli. Taki krok musi być uzasadniony celem publicznym, a więc służyć interesowi ogółu, jak na przykład budowa drogi ekspresowej, linii kolejowej, szkoły, szpitala, systemu ochrony przeciwpowodziowej czy miejsca pamięci.
Utrata prawa własności następuje na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy), nigdy na rzecz prywatnej firmy. Zgodnie z Konstytucją RP, właścicielowi nieruchomości przysługuje „słuszne odszkodowanie”, ale uwaga – praktyka pokazuje, że nie zawsze zostaje ono poprawnie ustalone. Kwota również bywa dla właściciela niesatysfakcjonująca.
Podstawowa – i w praktyce stosowana coraz rzadziej – procedura wywłaszczenia została opisana w Ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (na jej oznaczenie będziemy dalej używać skrótu UGN). Jej przebieg rozpoczyna się od obowiązkowych rokowań, czyli próby dobrowolnego nabycia nieruchomości. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy nie dojdzie do porozumienia z właścicielem, następuje wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego. Obejmuje ono m.in. sporządzenie urzędowej wyceny nieruchomości oraz przeprowadzenie rozprawy, podczas której właściciel nieruchomości może przedstawić własny materiał dowodowy. Decyzja o wywłaszczeniu zapada wraz z ustaleniem kwoty należnej właścicielowi, a wypłata środków następuje w ciągu 14 dni od chwili, w której decyzja stała się wykonalna.
W praktyce, procedura przewidziana w UGN okazała się długotrwała, skomplikowana i kosztowna. Przede wszystkim, trudno zapewnić odpowiednio dużą kadrę do obsługi licznych wywłaszczeń, związanych np. z budową autostrady. Obecnie realizacja takiej inwestycji na podstawie UGN byłaby w zasadzie niemożliwa. Jednoczesna próba przeprowadzenia setek rokowań i rozpraw administracyjnych – oczywiście niepozorowanych – groziłaby paraliżem inwestycji. Rozwiązaniem byłby oczywiście wykup nieruchomości po odpowiednio atrakcyjnych cenach, co jednak oprócz ogromnych kosztów dla budżetu mogłoby rodzić dodatkowo zarzuty o „niegospodarność”.
Dlatego, w przypadku infrastruktury transportowej i wielu innych celów inwestycyjnych stosuje się przepisy tzw. „specustaw”, przyjmowanych kolejno od 2003 roku. Specustawy optymalizują procedurę z perspektywy inwestora – choć niekoniecznie z perspektywy osób wywłaszczanych. Najczęściej znoszą one obowiązek rokowań i ograniczają inne procedury biurokratyczne. W efekcie pozwalają szybciej zająć nieruchomość i rozpocząć realizację inwestycji w krótkim czasie.
Jak dokładnie wyglądają zatem procedury wywłaszczeń? Poniżej przedstawimy dwa odmienne przykłady dotyczące budowy drogi (na podstawie specustawy) oraz szkoły (na podstawie UGN).
W przypadku budowy dróg publicznych podstawą prawną wywłaszczenia jest „specustawa drogowa”, a dokładnie Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Zgodnie z nią, kluczowym dokumentem, który uruchamia proces, jest tzw. ZRID – zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Jest to decyzja łączna, zastępująca wydanie kilku odrębnych decyzji administracyjnych. Jednocześnie wskazuje ona, które nieruchomości zostają przejęte na rzecz Skarbu Państwa lub samorządu i pozwala ona na budowę. Wydanie ZRID-u umożliwia także ustalenie wysokości odszkodowania i jego wypłatę.
Oto proces wywłaszczenia pod budowę drogi w podziale na kluczowe etapy:
Etap 0: Przygotowanie inwestycji
Zanim rozpocznie się formalna procedura zmierzająca do przejęcia nieruchomości pod budowę drogi, inwestor (jednostka samorządu terytorialnego lub Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) musi przeprowadzić szereg przygotowań. W pierwszej kolejności analizuje się potrzebę realizacji inwestycji, w tym jej opłacalność, wpływ na otoczenie oraz zgodność z interesem publicznym. Powstaje między innymi studium, w którym ocenia się, czy dana droga powinna powstać – bierze pod uwagę aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne.
Równolegle prowadzi się konsultacje z ekspertami oraz przedstawicielami administracji, a także – przynajmniej w założeniu – informuje się lokalną społeczność o planach inwestycyjnych. Konieczne jest również przygotowanie map i dokumentacji geodezyjnej, która pozwoli precyzyjnie wskazać nieruchomości, które mogą być objęte późniejszym postępowaniem wywłaszczeniowym. Etap ten trwa zwykle wiele lat.
Etap 1: Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
Jest to pierwszy krok formalnej procedury wywłaszczenia. Po skompletowaniu dokumentacji (m.in. uzyskaniu decyzji środowiskowej), zarządca drogi składa wniosek wraz z mapami, listą działek i wykazem właścicieli. Od tego momentu, cały proces wywłaszczenia znacznie przyspiesza. Organ administracyjny (a więc wojewoda lub starosta) powinien wydać decyzję ZRID w terminie 90 dni od daty złożenia wniosku. Zwykle jednak trwa to znacznie dłużej. Konieczne może być bowiem np. przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania na środowisko, odniesienie się do uwag stron postępowania czy uzupełnienie brakującej dokumentacji.
Złożenie wniosku o ZRID jest najlepszym momentem na rozpoczęcie działań we własnym interesie. Na tym etapie warto zorientować się, jakiej kwoty odszkodowania można się spodziewać i znaleźć fachową pomoc prawną, dzięki której odszkodowanie będzie możliwie najbardziej korzystne.
Etap 2: Wydanie decyzji ZRID
To kluczowy moment w całej procedurze. Wydając ZRID, organ administracji jednocześnie przesądza o przebiegu inwestycji, pozwoleniu na budowę, przejęciu cudzej własności i zatwierdzeniu podziałów geodezyjnych. W przypadku inwestycji drogowych, decyzja ZRID często zawiera „rygor natychmiastowej wykonalności”. Oznacza to, że właściciel musi udostępnić nieruchomość od razu – nawet jeśli zamierza się odwołać od tej decyzji.
Etap 3: Zajęcie nieruchomości
W przypadku nadania „rygoru natychmiastowej wykonalności”, prace budowlane na wywłaszczonej działce mogą rozpocząć się zgodnie z nazwą – od razu gdy tylko zostanie wydana decyzja ZRID, niekiedy nawet tego samego dnia.
Bez nadania rygoru fizyczne zajęcie nieruchomości następuje najwcześniej po 120 dniach, od kiedy decyzja ZRID stała się ostateczna (właściciel powinien do tego czasu wydać i opróżnić nieruchomość).
Etap 4: Ustalenie wysokości odszkodowania
W osobnym postępowaniu ustalana jest kwota, jaką powinien otrzymać właściciel wywłaszczonej nieruchomości. W tym celu, dopiero po wydaniu decyzji ZRID, sporządzany jest operat szacunkowy, a więc profesjonalna wycena nieruchomości wykonana przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Specjalistę powołuje starosta lub wojewoda. W praktyce rzeczoznawca musi w krótkim czasie wykonać wiele szczegółowych wycen nieruchomości znajdujących się na terenie objętym inwestycją – powoduje to ryzyko popełniania błędów i niedoszacowań.
Terminy? Odszkodowanie powinno zostać ustalone w formie decyzji organu administracji w ciągu 60 dni od wydania decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności lub do 30 dni od momentu, w którym decyzja ZRID bez rygoru stała się ostateczna. Terminy te jednak są nagminnie przekraczane, co stawia osoby wywłaszczone w niekorzystnej sytuacji.
Etap 5: Wypłata odszkodowania
Wypłata pełnej kwoty odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 14 dni od dnia, w którym decyzja o ustaleniu odszkodowania stała się ostateczna. Jeszcze kilka lat temu opóźnienia były częste, jednak obecnie zdarzają się wyjątkowo. Takie opóźnienia wynikają głównie z bezczynności organu, błędu ludzkiego lub z braku zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie.
Trzeba jednocześnie pamiętać, że w przypadku, gdy strona postępowania (osoba wywłaszczana, inwestor) odwołuje się od decyzji o odszkodowaniu, należne środki nie zostaną wypłacone. Aby mogło tak się stać, decyzja musi być ostateczna – czyli postępowanie odwoławcze musi zostać zakończone.
W takiej sytuacji właściciel ma prawo złożyć wniosek o 70% zaliczki na poczet odszkodowania, która zostaje wypłacona w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Przede wszystkim na to, że w trybie regulowanym przez specustawę, proces wywłaszczenia można przeprowadzić szybko i praktycznie bez udziału właściciela. Chociaż ma on pełne prawo do czynnego udziału w przebiegu postępowania o wydanie decyzji ZRID i o ustalenie odszkodowania (tj. składania uwag i własnych dowodów), to nie jest do tego zachęcany. Przed wywłaszczeniem nie przeprowadza się żadnych rokowań. Nie jest w nim także przewidziana rozprawa administracyjna, na którą zaprasza się strony postępowania w celu przedstawienia własnych dowodów.
Wysokość odszkodowania jest ustalana dopiero po wydaniu decyzji ZRID. W związku z tym wypłata należności następuje już po zajęciu nieruchomości – co najmniej trzy, a nawet kilkanaście miesięcy później. Jeśli właściciel nie będzie aktywny w swojej sprawie, to organ ustali kwotę odszkodowania, która (o ile w odpowiednim momencie nie dojdzie do odwołania) nie będzie już mogła zostać zmieniona.
W takim przypadku stawia to osoby wywłaszczone w trudnej sytuacji, w której nie mogą już korzystać z wywłaszczonej nieruchomości, muszą odprowadzać od niej należne podatki, ale wciąż nie otrzymują odszkodowania. A przecież często pilnie potrzebują środków finansowych, m.in. na przeprowadzkę, zakup lub wynajem mieszkania, przeniesienie firmy lub gospodarstwa rolnego.
W przypadku budowy szkół, szpitali, cmentarzy oraz innych obiektów infrastruktury nieobjętych specustawami, procedura wywłaszczenia odbywa się na podstawie Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (UGN). Jest to tryb administracyjny, w którym wywłaszczenie możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy nie da się osiągnąć porozumienia z właścicielem w sprawie dobrowolnej sprzedaży nieruchomości.
Etap 0: Przygotowanie inwestycji
Podobnie jak w przypadku dróg, cały proces zaczyna się od analiz lokalizacyjnych i planistycznych. Konieczne jest opracowanie dokumentacji technicznej, map geodezyjnych oraz określenie konkretnych działek, które mogą zostać przeznaczone pod inwestycję. Etap ten może trwać wiele lat – podobnie jak w przypadku budowy dróg. Inwestycje tego typu realizowane są na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, wywłaszczenie poprzedza wydanie tzw. decyzji lokalizacyjnej.
Etap 1: Rokowania z właścicielem nieruchomości
W przeciwieństwie do procedur opartych na specustawach, procedura z UGN wymaga obowiązkowych rokowań. Oznacza to, że przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego starosta musi podjąć próbę nabycia nieruchomości w drodze dobrowolnej umowy. Rokowania mają charakter formalny – muszą zostać udokumentowane i mają na celu ustalenie warunków sprzedaży, w tym przede wszystkim ceny.
Etap 2: Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego
Jeżeli rokowania zakończą się niepowodzeniem, starosta wszczyna postępowanie administracyjne. Właściciel otrzymuje zawiadomienie i może wziąć czynny udział w sprawie – przedstawiać dowody, opinie i wnioski. Urząd zleca w tym czasie sporządzenie operatu szacunkowego, który stanowi podstawę do określenia wysokości odszkodowania.
Etap 3: Przeprowadzenie rozprawy administracyjnej
To etap, który nie występuje w procedurach specustawowych. Właściciel ma możliwość przedstawienia swojego stanowiska w ramach formalnej rozprawy administracyjnej. Może wnieść uwagi do operatu szacunkowego, zgłosić wnioski dowodowe i złożyć zastrzeżenia. Organ ma obowiązek odnieść się do tych stanowisk w decyzji.
Etap 4: Wydanie decyzji o wywłaszczeniu i ustalenie odszkodowania
Decyzja o wywłaszczeniu ma charakter kompleksowy – jednocześnie przenosi własność nieruchomości na rzecz jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa i określa wysokość należnego odszkodowania. Kwota ustalana jest na podstawie operatu szacunkowego i nie podlega wcześniejszym rokowaniom – właściciel może się jednak od niej odwołać.
Etap 5: Wypłata odszkodowania
Zgodnie z UGN, wypłata następuje w ciągu 14 dni od dnia, w którym decyzja wywłaszczeniowa zawierająca ustaloną kwotę odszkodowania podlega wykonaniu. Podobnie jak w przypadku specustawy drogowej, w razie złożenia odwołania od decyzji o odszkodowaniu, właściciel ma prawo wnioskować o wypłatę zaliczki.
W przeciwieństwie do procedur wynikających ze specustaw, wywłaszczenie na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami (UGN) wymaga uprzednich rokowań z właścicielem, daje możliwość udziału w rozprawie administracyjnej oraz nie umożliwia natychmiastowego zajęcia nieruchomości na długo przed ustaleniem i wypłatą odszkodowania. W praktyce procedura ta jest bardziej czasochłonna, ale bezpieczniejsza dla właściciela.
Z perspektywy osoby wywłaszczanej postępowania wywłaszczeniowe są złożone, często zupełnie nieprzejrzyste. Procedura, zgodnie z którą prowadzona jest sprawa – czy na podstawie UGN, czy określonej specustawy – ma ogromne znaczenie dla zabezpieczenia praw właściciela. W trybie „przyspieszonym” można stracić nieruchomość bez możliwości wcześniejszych rokowań, na niekorzystnych warunkach i – jeżeli nie wykaże się aktywnością – bez realnego wpływu na przebieg postępowania.
Przypadki wywłaszczeń różnią się nie tylko pod względem rodzaju inwestycji, która ma powstać na ich miejscu, ale też pod względem charakteru nieruchomości, jej umiejscowienia, wielkości, stanu prawnego czy stanu fizycznego. Te wszystkie czynniki mają przede wszystkim wpływ na wycenę, która – to warto powtórzyć – musi zostać przeprowadzona w odpowiednim momencie przez uprawnionego rzeczoznawcę.
Dlatego tak ważne jest, aby nie opierać się wyłącznie na ogólnych informacjach. Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy i opracowania strategii. Odpowiednio wczesna reakcja, znajomość przepisów i wsparcie doświadczonego pełnomocnika mogą mieć kluczowe znaczenie dla ochrony majątku i uzyskania uczciwego odszkodowania.
***
Jeśli spotkałeś się z informacją o planowanym wywłaszczeniu lub otrzymałeś zawiadomienie o decyzji ZRID – skonsultuj się z prawnikiem. Tylko konkretna analiza Twojej sytuacji pozwoli ocenić, jakie masz prawa i jakie kroki faktycznie warto podjąć.
Więcej o odszkodowaniu za wywłaszczenie przeczytasz w artykule:
Źródła
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonane przezThe Story