Autor:
Mirosław OchojskiData publikacji:
26 paź 2022 r.Ostatnia aktualizacja:
7 paź 2024 r.Spis Treści
Decyzję ZRID wydaje na wniosek inwestora właściwy starosta lub wojewoda. Organ ma na rozpatrzenie wniosku 90 dni od daty jego złożenia. Często postępowania nie mieszczą się w ustawowym terminie, gdyż wnioski zawierają braki formalne.
W postępowaniu wywłaszczeniowym nieaktualność danych adresowych właściciela nieruchomości działa na jego niekorzyść. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania wysyłane jest na adres widniejący w tzw. katastrze nieruchomości. Jeśli adres jest nieaktualny, pismo fizycznie nie dotrze do właściciela. Nie oznacza to jednak, że samo postępowanie zostanie wstrzymane. Wysłanie pisma na adres figurujący w katastrze nieruchomości jest równoznaczne z dopełnieniem przez organ obowiązku dotyczącego poinformowania strony postępowania o jego wszczęciu. Tym samym uważane jest za skuteczne nawet wtedy, gdy fizycznie nie dotrze do właściciela wywłaszczanej nieruchomości. Nieaktualny adres w katastrze nie uprawnia strony postępowania do uchylenia się od negatywnych skutków ze względu na tzw. nieskuteczne doręczenie.
Otrzymanie zawiadomienia o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji ZRID jest bardzo ważne dla właściciela nieruchomości, ponieważ daje mu czas do zebrania istotnej dokumentacji. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, w której prawo własności do nieruchomości nie jest uregulowane. 90 dni, w trakcie których zostanie wydana decyzja, to czas, który warto wykorzystać na przeprowadzenie sprawy spadkowej czy aktualizację wpisów w księgach wieczystych. W tym okresie warto też rozważyć zaciągnięcie opinii co do wartości nieruchomości u doświadczonego w zakresie wyceny na cel wywłaszczeń rzeczoznawcy majątkowego. Nie znając obiektywnej wartości własnej nieruchomości, nie będziemy w stanie racjonalnie zarządzać swoim interesem.
O nieuregulowanym stanie prawnym nieruchomości można mówić w kilku przypadkach. Pierwszym z nich jest sytuacja, w której nieruchomość nie ma założonej księgi wieczystej i nie ma żadnych innych dokumentów jednoznacznie potwierdzających prawo własności.
Może zdarzyć się również tak, że dotychczasowy właściciel zmarł, a po jego śmierci nie została przeprowadzona sprawa spadkowa, która jasno wskazałaby prawo do własności.
Jeśli właściciel działki objętej wywłaszczeniem jest nieznany, organ wszczynający postępowanie o wydanie decyzji ZRID ma obowiązek podjąć stosowne kroki zmierzające do ustalenia prawowitego właściciela. Przede wszystkim musi opublikować – zarówno na stronie internetowej urzędu, jak i w prasie ogólnopolskiej – obwieszczenie informujące o zamiarze wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego wobec danej nieruchomości. Jeśli natomiast planowane wywłaszczenie ma dokonać podziału nieruchomości, to opublikowane przez organ obwieszczenie również musi zawierać taką informację.
Potencjalni właściciele nieruchomości mogą zgłosić się do urzędu w ciągu 2 miesięcy od daty publikacji obwieszczenia. Muszą przedstawić dokumenty potwierdzające prawo własności do nieruchomości (np. prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia nieruchomości czy akt poświadczenia dziedziczenia). Zgłoszenie prawowitych właścicieli nieruchomości pozwala na wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego.
Może jednak dojść do sytuacji, w której w ciągu 2 miesięcy nie uda się ustalić prawa własności do nieruchomości. W takim przypadku po upływie ww. okresu organ ma prawo wszcząć postępowanie, a o jego wszczęciu musi poinformować w stosownym obwieszczeniu. Mimo wszczętego postępowania prawowici właściciele nieruchomości mogą zgłaszać swoje prawa własności w trakcie jego prowadzenia.
Brak informacji o właścicielu wywłaszczanej nieruchomości nie zwalnia inwestora z wypłaty należnego z tego tytułu odszkodowania. W tym przypadku jest ono jednak wpłacane do depozytu sądowego. Środki przechowywane są przez 10 lat. Jeśli w tym okresie prawowity właściciel nieruchomości zgłosi się po odszkodowanie, zostanie mu ono wypłacone. Po upływie dekady i braku kontaktu ze strony właścicieli nieruchomości odszkodowanie przechodzi na rzecz Skarbu Państwa. Gdy właściciel jest znany, ale odmawia przyjęcia odszkodowania lub wypłata natrafia na trudne do przezwyciężenia przeszkody, depozyt ustanawia się na okres 3-letni.
Nieuregulowany stan prawny nieruchomości podlegającej wywłaszczeniu może negatywnie rzutować na wysokość przyznanego odszkodowania. Oczywiście należne odszkodowanie będzie przechowywane w sądowym depozycie do momentu uregulowania prawa własności. Jednak w przypadku nieuregulowanej sprawy spadkowej spadkobiercy, którzy w danym momencie nie posiadają formalnie prawa własności, nie mogą walczyć o podwyższenie należnego odszkodowania, a sam proces uregulowania prawa własności wydłuży okres wypłaty przyznanej kwoty.
O Autorze
Mirosław Ochojski
Prokurent
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2024 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka PrywatnościWykonane przezThe Story
E
T
R
z ponad 80 opinii