Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
23 sie 2025 r.Ostatnia aktualizacja:
25 sie 2025 r.22 sierpnia 2025 r. do Wojewody Lubelskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka drogi ekspresowej S17 pomiędzy Izbicą a Zamościem Sitańcem. To jeden z kluczowych kroków w procesie przygotowania do budowy fragmentu trasy, która połączy Piaski z granicą państwa w Hrebennem. Budowa drogi wiąże się z wywłaszczeniami nieruchomości.
Droga ekspresowa S17 na odcinku Izbica – Zamość Sitaniec to element kluczowego korytarza transportowego łączącego centrum Polski z granicą w Hrebennem i dalej z Ukrainą. Inwestycja wpisuje się w rządowy program rozwoju infrastruktury drogowej, którego celem jest usprawnienie ruchu tranzytowego, zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawa dostępności komunikacyjnej regionu. Nowy fragment trasy ma nie tylko skrócić czas przejazdu między Lublinem a Zamościem, ale też wzmocnić powiązania gospodarcze i logistyczne z sąsiednimi województwami oraz krajami Europy Wschodniej, co ma szczególne znaczenie w kontekście rosnącego znaczenia szlaków transportowych na kierunku wschodnim.
Prace przygotowawcze dla całej trasy Piaski – Hrebenne rozpoczęto ponad dekadę temu. Studium pozwoliło na wybór optymalnego przebiegu trasy i oszacowanie jej kosztów.
Umowę na opracowanie koncepcji programowej podpisano w kwietniu 2019 r. z firmą Mosty Katowice. Dokumentacja stała się podstawą do przygotowania przetargu w formule „Projektuj i buduj”.
Za przygotowanie projektu oraz późniejszą budowę blisko 10-kilometrowego fragmentu odpowiada konsorcjum GAP Insaat (lider), Fabe Polska i Side Midas Stroy. Umowa z wykonawcą została podpisana 20 sierpnia 2024 r., a wartość kontraktu wynosi około 504 mln zł.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID złożony 22 sierpnia 2025 r. umożliwi:
Wojewoda Lubelski powoła rzeczoznawców majątkowych, którzy określą wartość przejmowanych gruntów. Decyzje odszkodowawcze będą podstawą do wypłaty świadczeń właścicielom nieruchomości.
Odcinek S17 Izbica – Zamość Sitaniec ma długość prawie 10 kilometrów i jest projektowany jako droga klasy „S” z dwoma jezdniami i dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał szerokość 3,5 metra, a pas awaryjny – 2,5 metra, co pozwoli na bezpieczne prowadzenie ruchu o obciążeniu do 11,5 tony na oś. Trasa w większości pobiegnie nowym śladem, równolegle do obecnej DK17, z ominięciem Chomęcisk Małych od zachodu.
Zakres robót obejmie budowę nowej dwujezdniowej drogi ekspresowej, przebudowę dróg lokalnych i poprzecznych, system odwodnienia, instalację urządzeń do zarządzania ruchem oraz niezbędnej infrastruktury technicznej, w tym oświetlenia i kanałów technologicznych. Powstaną dwa węzły drogowe – Stary Zamość oraz Zamość Sitaniec. Ten drugi umożliwi dogodny zjazd na obwodnicę Zamościa.
Projekt przewiduje również powstanie 27 obiektów inżynierskich, w tym 11 mostów, wiaduktów w ciągu dróg bocznych, siedmiu przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz przepustów technicznych. Na tym fragmencie nie zaplanowano Miejsc Obsługi Podróżnych, jednak w ramach całej trasy S17 przewidziane są takie punkty na innych odcinkach, co docelowo poprawi komfort podróżnych.
Inwestycja uwzględnia także rozwiązania proekologiczne – budowę przejść dla zwierząt, przepustów dla płazów, montaż ekranów akustycznych, a także zastosowanie rowów trawiastych i zbiorników retencyjnych, które pozwolą na oczyszczanie wód opadowych spływających z jezdni.
Realizacja tego fragmentu S17 to istotny etap w rozbudowie korytarza transportowego łączącego centralną Polskę z Ukrainą. Nowa droga usprawni dojazd do Zamościa, poprawi bezpieczeństwo ruchu oraz skróci czas podróży.
W przyszłości S17 o długości ponad 320 km umożliwi sprawną komunikację z Warszawy do Lublina, Zamościa i Hrebennego, a dalej – do Lwowa i innych miast Ukrainy.
Warto pamiętać, że budowa odcinka S17 Izbica – Zamość Sitaniec będzie wiązała się z przejmowaniem prywatnych nieruchomości pod inwestycję. Osoby, których grunty znajdują się w pasie planowanej drogi, powinny na bieżąco monitorować przebieg postępowania administracyjnego, zwłaszcza że we wniosku o decyzję ZRID przewidziano nadanie jej rygoru natychmiastowej wykonalności. Taki rygor umożliwia inwestorowi niezwłoczne wejście na teren nieruchomości i rozpoczęcie robót, a właściciela obliguje do jej opuszczenia na długo zanim ustalone zostanie odszkodowanie. Teoretycznie procedura wyceny i wypłaty świadczeń powinna zakończyć się w ciągu 60 dni, jednak w praktyce bywa znacznie dłuższa. Problemem są też błędy w wycenach, przez które odszkodowania bywają często zaniżone.
Właściciele zagrożeni wywłaszczeniem powinni już teraz podjąć działania, które pozwolą zabezpieczyć ich interesy. Najlepiej skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w wywłaszczeniach, aby lepiej przygotować się do nadchodzącej procedury i walce o jak najwyższe odszkodowanie.
Źródła
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonane przezThe Story