Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
29 maj 2023 r.Ostatnia aktualizacja:
28 lip 2025 r.Spis Treści
Operat szacunkowy jest pisemną opinią o wartości nieruchomości. Sporządza go uprawniony rzeczoznawca majątkowy, np. podczas postępowania wywłaszczeniowego lub działu spadku. Jakie elementy powinien zawierać ten dokument, jak długo zachowuje ważność i czy można go zakwestionować?
Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, operat szacunkowy jest pisemną opinią o wartości nieruchomości. Szczegóły na temat sposobów jego sporządzania, a także formy i treści operatu reguluje Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 5 września 2023 r. w sprawie wyceny nieruchomości. Zgodnie z nim, operat zawiera informacje niezbędne do dokonania wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, w tym wskazanie podstaw prawnych i uwarunkowań dokonanych czynności oraz rozwiązań merytorycznych, a także przedstawienie toku obliczeń oraz wyniku końcowego.
Operaty szacunkowe sporządzane są w bardzo wielu okolicznościach. Mają zastosowanie zwłaszcza podczas:
Operat szacunkowy jest sporządzany przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, ewentualnie wspólnie przez osoby posiadające takie uprawnienia. Dokument musi zawierać podpis rzeczoznawcy majątkowego, który go sporządził, oraz naniesione w formie nadruku lub pieczątki imię i nazwisko oraz numer uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości. Operat szacunkowy sporządzony w postaci papierowej rzeczoznawca majątkowy podpisuje własnoręcznym podpisem, a sporządzony w postaci elektronicznej – kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
W przypadku gdy operat szacunkowy został sporządzony przez kilku rzeczoznawców majątkowych, każdy z nich podpisuje operat szacunkowy, a także podaje imię i nazwisko oraz numer uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości.
Warunki nadawania uprawnień rzeczoznawcom majątkowym określa szczegółowo Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości. Aby zdobyć stosowne uprawnienia, należy ukończyć podyplomowe studia z wyceny nieruchomości, odbyć praktykę zawodową oraz zdać państwowy egzamin. Następnie dokonuje się z urzędu wpisu do centralnego rejestru rzeczoznawców majątkowych z jednoczesnym wydaniem świadectwa nadania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości. Data wpisu do centralnego rejestru jest tożsama z datą nadania uprawnień zawodowych.
Rzeczoznawca majątkowy musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych i nie może być karany za przestępstwa:
W operacie szacunkowym przedstawia się sposób dokonania wyceny nieruchomości, w tym:
Powyższe wytyczne są ogólne i nie ma ściśle określonego szablonu, zgodnie z którym krok po kroku powinien zostać sporządzony operat szacunkowy.
Określona przez rzeczoznawcę majątkowego wartość nieruchomości nie zawiera podatków i opłat, w szczególności podatku od towarów i usług (VAT). Kwotę wartości nieruchomości wyraża się w pełnych złotych. Co istotne, kwotę tę można wyrazić w zaokrągleniu do dziesiątek, setek lub tysięcy złotych, jeżeli nie zniekształca to wyniku wyceny.
W operacie szacunkowym zamieszcza się także stosowne klauzule wskazujące na szczególne okoliczności dotyczące wyceny nieruchomości. Należą do nich m.in. klauzule:
Rzeczoznawcy majątkowi posiadają swobodę wyboru właściwego podejścia oraz metody i techniki szacowania nieruchomości. Podczas swojej pracy uwzględniają w szczególności cel wyceny, rodzaj i położenie nieruchomości, przeznaczenie w planie miejscowym, stan nieruchomości oraz dostępne dane o cenach, dochodach i cechach nieruchomości podobnych.
Do operatu szacunkowego rzeczoznawcy dołączają również dokumenty, które zostały użyte podczas wyceny. W zależności od rodzaju nieruchomości będą to np.: dokumentacja fotograficzna, protokół z oględzin, protokół z badania księgi wieczystej, wypisy z rejestru gruntów i planu zagospodarowania przestrzennego, wypis z rejestru gruntów.
Operat szacunkowy może być wykorzystywany do celu, dla którego został sporządzony, przez okres 12 miesięcy od daty jego sporządzenia. Okres ten ulegnie skróceniu, jeżeli zmienią się uwarunkowania prawne lub zajdą istotne zmiany czynników. Kluczowe są w takim wypadku: cel wyceny, rodzaj i położenie nieruchomości, przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP), stan nieruchomości oraz dostępne dane o cenach, dochodach i cechach nieruchomości podobnych.
W przypadku braku MPZP przeznaczenie nieruchomości rzeczoznawca ustala na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (WZ). W przypadku braku planu miejscowego oraz decyzji WZ uwzględnia się faktyczny sposób użytkowania nieruchomości lub ustalenia planu ogólnego gminy.
Po stwierdzeniu, że od daty sporządzenia operatu nie wystąpiły zmiany uwarunkowań prawnych lub istotne zmiany czynników, rzeczoznawca może potwierdzić aktualność dokumentu, przedłużając jego ważność na kolejne 12 miesięcy. Trzeba przy tym zaznaczyć, że termin ten liczony jest od dnia zakończenia ważności operatu, nie zaś od daty potwierdzenia jego aktualności.
Jeżeli natomiast zaistnieją przesłanki do uzupełnienia wyceny o dodatkowe informacje (lub do skorygowania omyłek), rzeczoznawca może sporządzić aneks do operatu szacunkowego. Nie ma on przy tym wpływu na długość ważności dokumentu.
Sporządzenie operatu szacunkowego wiąże się z kosztami, które ponosi osoba zamawiająca opinię. Cena zależy od bardzo wielu czynników. Liczy się przede wszystkim rozmiar nieruchomości oraz obecność części składowych podlegających wycenie. Istotny jest również region (droższe są usługi w dużych miastach) oraz indywidualny cennik danego rzeczoznawcy.
Najtańsze operaty szacunkowe dotyczą niezabudowanych działek oraz gruntów rolnych. W takim przypadku sporządzenie opinii może wynieść już od ok. 500 zł. Podczas wyceny mieszkania kwoty zaczynają się od ok. 1 tys. zł, natomiast domu – od ok. 1,5 tys. zł. Wycena dużego gospodarstwa rolnego lub majątku przedsiębiorstwa mogą być bardzo długotrwałe i skomplikowane, co sprawia, że koszt sporządzenia takiego operatu może wynieść od kilku do nawet kilkudziesięciu tys. zł
Podczas sporządzania operatów szacunkowych zdarzają się różnego rodzaju błędy. Szczególnie często występują podczas wycen nieruchomości, których dokonuje się – niejako hurtowo – np. podczas wywłaszczeń nieruchomości pod drogi. Uchybienia dotyczą zwykle braków formalnych, niepoprawnego opisu wycenianej nieruchomości, niewłaściwego wyboru sposobu wyceny i metodologii, a także złego doboru – lub wykorzystania zbyt małej liczby – nieruchomości podobnych podczas zastosowania podejścia porównawczego. Zdarzają się również błędy rachunkowe, a także przypadki nieuwzględnienia wad prawnych oraz obciążeń na nieruchomości, np. służebnościami.
W sytuacji, kiedy sporządzony na zamówienie organu operat szacunkowy zawiera błędy, strona może zamówić na swój koszt i przedstawić jako dowód tzw. kontroperat, czyli operat szacunkowy sporządzony przez innego rzeczoznawcę. Sytuacje takie mają miejsce zwłaszcza podczas postępowań dotyczących wywłaszczeń nieruchomości na cele publiczne, m.in. w przypadku odwoływania się od decyzji ustalającej wysokość odszkodowania.
Jak podkreślono w Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 maja 2021 r. (sygn. akt I OSK 4117/18), organy administracji publicznej oraz sądy mogą jedynie badać operaty szacunkowe pod kątem formalnym, ich spójności, logiczności, zupełności, nieścisłości oraz pominięcia istotnych dla ustalenia wartości nieruchomości elementów. Nie posiadają zaś wiedzy specjalnej, żeby dokonywać oceny merytorycznej operatów.
Oceny pracy rzeczoznawcy pod względem merytorycznym może dokonać organizacja zawodowa rzeczoznawców majątkowych. Powinno nastąpić to w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia zawarcia umowy o dokonanie tej oceny. Legislator zastrzegł przy tym, że w przypadku, gdy operat szacunkowy został sporządzony przez osoby powołane lub ustanowione przez sąd, to o ocenę operatu może wnioskować tylko sąd.
Zakres oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego dotyczy w szczególności kompletności i podstaw prawnych wyceny, odpowiedniości i zasadności wykorzystanych danych oraz przyjętych założeń, prawidłowości przyjętych podejść, metod i technik wyceny, właściwości i zasadności analiz, opinii i wniosków dotyczących wartości nieruchomości.
W sytuacji, kiedy istnieją przesłanki odnośnie dokonywania wycen niezgodnie z przepisami prawa, braku dopełnienia zasad etyki (w szczególności bezstronności) oraz niezachowania tajemnicy zawodowej, można na rzeczoznawcę złożyć skargę z tytułu odpowiedzialności zawodowej do ministra. Rzeczoznawcy mogą grozić następujące kary dyscyplinarne:
Trzeba przy tym pamiętać, że aby rzeczoznawca został ukarany dyscyplinarnie, przewiny w dokonywaniu wycen nie mogą być jednostkowymi zdarzeniami (przypadkowymi błędami).
Operaty szacunkowe są sporządzane przez uprawnionych rzeczoznawców majątkowych, kiedy zachodzi konieczność dokładnego określenia wartości nieruchomości. Tylko opinie w takiej formie mogą być wykorzystywane do celów urzędowych. Na wewnętrzne potrzeby, np. banków, mogą być natomiast wykonywane przez wykwalifikowanych pracowników tzw. wyceny uproszczone. Mogą one być formalnie podobne do operatów szacunkowych, ale określają przybliżoną wartość nieruchomości. Używa się ich podczas udzielania kredytów lub dla określenia wartości nieruchomości z rynku pierwotnego, które są stosunkowo łatwe do oszacowania.
W przypadku, gdy zaistnieją przesłanki świadczące o niepoprawności operatu szacunkowego, np. pod kątem formalnym lub ze względu na brak spójności, można go zakwestionować przed odpowiednim organem lub sądem. Nie będą one jednak oceniać operatu pod względem merytorycznym – do tego uprawniona jest wyłącznie organizacja zawodowa rzeczoznawców majątkowych.
Przed próbą zakwestionowania operatu warto skorzystać z usług prawnika, specjalisty od prawa nieruchomości. Ekspert doradzi, jakie kroki należy podjąć oraz będzie reprezentować interesy klienta, np. w postępowaniu odwoławczym od decyzji ustalającej odszkodowanie za wywłaszczenie.
Warto przeczytać również artykuł o roli rzeczoznawcy w procesie wywłaszczenia:
Źródła
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonane przezThe Story