Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
14 paź 2025 r.Ostatnia aktualizacja:
14 paź 2025 r.Spis Treści
Budowa S17 między Krasnymstawem a Izbicą przyspiesza – złożono wniosek o decyzję ZRID. Wydanie decyzji oznacza nie tylko start robót, ale też początek procedury wywłaszczeń. Właścicielom nieruchomości leżących w pasie przyszłej drogi ekspresowej przysługują odszkodowania.
Budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Krasnystaw Północ – Izbica nabiera tempa. Wykonawca inwestycji złożył do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Budowa finansowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a inwestorem jest lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Dla odcinka S17 między Krasnymstawem a Izbicą przeprowadzono kompleksowe analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Studium określiło najkorzystniejszy wariant przebiegu trasy z uwzględnieniem istniejącej zabudowy, terenów rolnych i obszarów cennych przyrodniczo. Zastosowane rozwiązania mają na celu minimalizację ingerencji w środowisko i zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Koncepcję programową opracowała spółka Mosty Katowice Sp. z o.o., z którą podpisano umowę 23 kwietnia 2019 r. Dokumentacja objęła szczegółowe rozwiązania techniczne, układ węzłów, lokalizację obiektów inżynierskich i urządzeń ochrony środowiska. Koncepcja stała się podstawą do przygotowania projektu budowlanego i złożenia wniosku o ZRID.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono 12 kwietnia 2011 r., a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie wydał decyzję 8 kwietnia 2016 r. Ustalono w niej m.in. obowiązek budowy przejść dla zwierząt, ekranów akustycznych oraz systemów odprowadzania i oczyszczania wód opadowych.
Umowę w trybie „projektuj i buduj” podpisano 10 października 2024 r. z firmą Budimex S.A., która odpowiada zarówno za przygotowanie projektu wykonawczego, jak i realizację inwestycji w latach 2026–2028. Wartość kontraktu wynosi 961,5 mln zł.
Wniosek o ZRID, złożony 13 października 2025 r., stanowi przełomowy moment dla inwestycji. Po uzyskaniu zezwolenia możliwe będzie rozpoczęcie prac w terenie. Dokument ten wyznaczy linie rozgraniczające inwestycję oraz uruchomi procedurę ustalania odszkodowań za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa.
Odcinek o długości 18,8 km przebiega przez gminy Krasnystaw, Izbica i Stary Zamość. Początek trasy zlokalizowany jest w Zakręciu przed Krasnymstawem. Na początkowym fragmencie nowa S17 poprowadzona zostanie w śladzie obecnej DK17, następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę, by ominąć od zachodu miejscowości Latyczów, Dworzyska, Tarnogóra i Izbica. Dalej trasa przekroczy rzekę Wieprz oraz linię kolejową nr 69 Rejowiec – Hrebenne i zakończy się w okolicy miejscowości Krasne, gdzie połączy się z istniejącą DK17.
W ramach inwestycji przewidziano:
Najważniejsze obiekty to:
Poza węzłami powstaną mosty i wiadukty m.in. nad rzekami Żółkiewka i Wieprz, a także przejścia dla zwierząt dużych i średnich.
W projekcie przewidziano liczne rozwiązania proekologiczne:
Dzięki tym środkom trasa zostanie wkomponowana w otoczenie z poszanowaniem dla lokalnych ekosystemów.
Budowa S17 ma strategiczne znaczenie dla wschodniej Polski. Nowa trasa skróci czas podróży pomiędzy Lublinem a Zamościem, zwiększy bezpieczeństwo ruchu i poprawi komfort mieszkańców miejscowości dotychczas obciążonych tranzytem.
Odcinek Krasnystaw – Izbica stanowi część większego projektu – budowy S17 Piaski – Hrebenne, która połączy Warszawę z granicą polsko-ukraińską. Cała inwestycja obejmuje dziewięć fragmentów o łącznej długości 115 km i szacunkowej wartości 4,5 mld zł.
Obecnie trwają już roboty na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, a kolejne fragmenty – w tym Piaski Wschód – Łopiennik i Izbica – Zamość Sitaniec – oczekują na decyzję ZRID.
Zakończenie całej trasy S17 do granicy państwa w Hrebennem planowane jest w perspektywie końca dekady, co domknie jeden z kluczowych korytarzy transportowych łączących Polskę z Ukrainą.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) stanowi kluczowy etap przygotowania budowy drogi ekspresowej S17. To właśnie ten akt administracyjny wyznaczy ostateczne granice inwestycji i umożliwi przejęcie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa. Właściciele działek położonych w obrębie pasa drogowego utracą prawo do nieruchomości z mocy prawa w dniu, w którym decyzja ZRID stanie się ostateczna lub uzyska rygor natychmiastowej wykonalności.
Za przejęte grunty i zabudowania właścicielom przysługuje odszkodowanie, którego wysokość ustalą rzeczoznawcy majątkowi powołani przez Wojewodę Lubelskiego. Ich zadaniem będzie oszacowanie rzeczywistej wartości nieruchomości na podstawie aktualnych cen rynkowych oraz stanu faktycznego z dnia wydania decyzji ZRID.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wojewoda powinien wydać decyzję odszkodowawczą w ciągu 60 dni od momentu nadania decyzji ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności. W praktyce jednak, zwłaszcza przy dużych inwestycjach liniowych, takich jak budowa dróg ekspresowych, termin ten często się wydłuża. Dzieje się tak z uwagi na konieczność sporządzenia licznych operatów szacunkowych (dokumentów z wyceną).
Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności jest standardowym działaniem przy strategicznych inwestycjach infrastrukturalnych. Umożliwia on rozpoczęcie robót budowlanych bez oczekiwania na uostatecznienie się decyzji, co pozwala uniknąć przestojów i przyspiesza realizację projektu. Jednocześnie jednak właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego wydania terenu, a w przypadku nieruchomości zabudowanych – również do ich opróżnienia z mienia ruchomego.
W takiej sytuacji warto z wyprzedzeniem skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika – prawnika – który przeanalizuje dokumentację i pomoże w dochodzeniu należnych świadczeń. Dobrym krokiem jest również zlecenie niezależnej wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę, zanim decyzja odszkodowawcza zostanie wydana. Umożliwi to porównanie wyników obu operatów i ocenę, czy zaproponowana przez organ administracji kwota odpowiada rzeczywistej wartości przejmowanego majątku.
Jeśli ustalona suma okaże się zaniżona, właściciel ma prawo złożyć odwołanie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie kieruje się do Ministra Rozwoju i Technologii za pośrednictwem wojewody, a następnie – w razie dalszego sporu – sprawa może trafić do sądu administracyjnego. Choć procedura ta bywa czasochłonna, w wielu przypadkach pozwala skutecznie podnieść wysokość przyznanego odszkodowania za wywłaszczenie.
Źródła
Autor
Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem +48 502 453 699 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonane przezThe Story