Autor:
Paweł GorylRecenzent:
Mirosław OchojskiData publikacji:
14 paź 2025 r.Ostatnia aktualizacja:
14 paź 2025 r.Spis Treści
Budowa S17 między Krasnymstawem a Izbicą przyspiesza – złożono wniosek o decyzję ZRID. Wydanie decyzji oznacza nie tylko start robót, ale też początek procedury wywłaszczeń. Właścicielom nieruchomości leżących w pasie przyszłej drogi ekspresowej przysługują odszkodowania.
Budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Krasnystaw Północ – Izbica nabiera tempa. Wykonawca inwestycji złożył do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Budowa finansowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a inwestorem jest lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Dla odcinka S17 między Krasnymstawem a Izbicą przeprowadzono kompleksowe analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Studium określiło najkorzystniejszy wariant przebiegu trasy z uwzględnieniem istniejącej zabudowy, terenów rolnych i obszarów cennych przyrodniczo. Zastosowane rozwiązania mają na celu minimalizację ingerencji w środowisko i zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Koncepcję programową opracowała spółka Mosty Katowice Sp. z o.o., z którą podpisano umowę 23 kwietnia 2019 r. Dokumentacja objęła szczegółowe rozwiązania techniczne, układ węzłów, lokalizację obiektów inżynierskich i urządzeń ochrony środowiska. Koncepcja stała się podstawą do przygotowania projektu budowlanego i złożenia wniosku o ZRID.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono 12 kwietnia 2011 r., a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie wydał decyzję 8 kwietnia 2016 r. Ustalono w niej m.in. obowiązek budowy przejść dla zwierząt, ekranów akustycznych oraz systemów odprowadzania i oczyszczania wód opadowych.
Umowę w trybie „projektuj i buduj” podpisano 10 października 2024 r. z firmą Budimex S.A., która odpowiada zarówno za przygotowanie projektu wykonawczego, jak i realizację inwestycji w latach 2026–2028. Wartość kontraktu wynosi 961,5 mln zł.
Wniosek o ZRID, złożony 13 października 2025 r., stanowi przełomowy moment dla inwestycji. Po uzyskaniu zezwolenia możliwe będzie rozpoczęcie prac w terenie. Dokument ten wyznaczy linie rozgraniczające inwestycję oraz uruchomi procedurę ustalania odszkodowań za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa.
Odcinek o długości 18,8 km przebiega przez gminy Krasnystaw, Izbica i Stary Zamość. Początek trasy zlokalizowany jest w Zakręciu przed Krasnymstawem. Na początkowym fragmencie nowa S17 poprowadzona zostanie w śladzie obecnej DK17, następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę, by ominąć od zachodu miejscowości Latyczów, Dworzyska, Tarnogóra i Izbica. Dalej trasa przekroczy rzekę Wieprz oraz linię kolejową nr 69 Rejowiec – Hrebenne i zakończy się w okolicy miejscowości Krasne, gdzie połączy się z istniejącą DK17.
W ramach inwestycji przewidziano:
Najważniejsze obiekty to:
Poza węzłami powstaną mosty i wiadukty m.in. nad rzekami Żółkiewka i Wieprz, a także przejścia dla zwierząt dużych i średnich.
W projekcie przewidziano liczne rozwiązania proekologiczne:
Dzięki tym środkom trasa zostanie wkomponowana w otoczenie z poszanowaniem dla lokalnych ekosystemów.
Budowa S17 ma strategiczne znaczenie dla wschodniej Polski. Nowa trasa skróci czas podróży pomiędzy Lublinem a Zamościem, zwiększy bezpieczeństwo ruchu i poprawi komfort mieszkańców miejscowości dotychczas obciążonych tranzytem.
Odcinek Krasnystaw – Izbica stanowi część większego projektu – budowy S17 Piaski – Hrebenne, która połączy Warszawę z granicą polsko-ukraińską. Cała inwestycja obejmuje dziewięć fragmentów o łącznej długości 115 km i szacunkowej wartości 4,5 mld zł.
Obecnie trwają już roboty na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, a kolejne fragmenty – w tym Piaski Wschód – Łopiennik i Izbica – Zamość Sitaniec – oczekują na decyzję ZRID.
Zakończenie całej trasy S17 do granicy państwa w Hrebennem planowane jest w perspektywie końca dekady, co domknie jeden z kluczowych korytarzy transportowych łączących Polskę z Ukrainą.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) stanowi kluczowy etap przygotowania budowy drogi ekspresowej S17. To właśnie ten akt administracyjny wyznaczy ostateczne granice inwestycji i umożliwi przejęcie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa. Właściciele działek położonych w obrębie pasa drogowego utracą prawo do nieruchomości z mocy prawa w dniu, w którym decyzja ZRID stanie się ostateczna lub uzyska rygor natychmiastowej wykonalności.
Za przejęte grunty i zabudowania właścicielom przysługuje odszkodowanie, którego wysokość ustalą rzeczoznawcy majątkowi powołani przez Wojewodę Lubelskiego. Ich zadaniem będzie oszacowanie rzeczywistej wartości nieruchomości na podstawie aktualnych cen rynkowych oraz stanu faktycznego z dnia wydania decyzji ZRID.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wojewoda powinien wydać decyzję odszkodowawczą w ciągu 60 dni od momentu nadania decyzji ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności. W praktyce jednak, zwłaszcza przy dużych inwestycjach liniowych, takich jak budowa dróg ekspresowych, termin ten często się wydłuża. Dzieje się tak z uwagi na konieczność sporządzenia licznych operatów szacunkowych (dokumentów z wyceną).
Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności jest standardowym działaniem przy strategicznych inwestycjach infrastrukturalnych. Umożliwia on rozpoczęcie robót budowlanych bez oczekiwania na uostatecznienie się decyzji, co pozwala uniknąć przestojów i przyspiesza realizację projektu. Jednocześnie jednak właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego wydania terenu, a w przypadku nieruchomości zabudowanych – również do ich opróżnienia z mienia ruchomego.
W takiej sytuacji warto z wyprzedzeniem skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika – prawnika – który przeanalizuje dokumentację i pomoże w dochodzeniu należnych świadczeń. Dobrym krokiem jest również zlecenie niezależnej wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę, zanim decyzja odszkodowawcza zostanie wydana. Umożliwi to porównanie wyników obu operatów i ocenę, czy zaproponowana przez organ administracji kwota odpowiada rzeczywistej wartości przejmowanego majątku.
Jeśli ustalona suma okaże się zaniżona, właściciel ma prawo złożyć odwołanie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie kieruje się do Ministra Rozwoju i Technologii za pośrednictwem wojewody, a następnie – w razie dalszego sporu – sprawa może trafić do sądu administracyjnego. Choć procedura ta bywa czasochłonna, w wielu przypadkach pozwala skutecznie podnieść wysokość przyznanego odszkodowania za wywłaszczenie.
Źródła
Autor

Paweł Goryl
Specjalista ds. treści
Dziennikarz prawny, od wielu lat zajmuje się tworzeniem eksperckich treści z zakresu prawa nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki wywłaszczeń, odszkodowań oraz procedur administracyjnych. Autor licznych artykułów poradnikowych i analiz prawnych łączących precyzję prawniczą z przystępnym językiem.
Oszacuj swoje odszkodowanie - skorzystaj z naszego kalkulatora
Sprawdź, ile możesz zyskać po wywłaszczeniu. Skorzystaj z naszego intuicyjnego kalkulatora i odkryj potencjalną wartość swojego odszkodowania.
Oszacuj odszkodowaniePotrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się z nami
Jesteśmy tutaj, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i zapewnić wsparcie w sprawach związanych z wywłaszczeniem. Skorzystaj z formularza kontaktowego i zgłoś swoje potrzeby już teraz.
Kancelaria Prawna INLEGIS
Prosto o nieruchomościach
E
T
R
z ponad 80 opinii
ul. Podwale 83 lok. 7
50-414 Wrocław
Telefon:
+48 502 453 699
© 2025 Kancelaria Prawna INLEGIS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonane przezThe Story