Kto wymyślił autostrady?

INLEGIS Kancelarie Prawne
26 sierpnia, 2020

Długi trasy łączące odległe punkty i pozwalające na stosunkowo szybkie przemierzenie trasy samochodem określane są mianem autostrad. Dziś już mało kto pamięta pomysłodawców tych tras, błędnie utożsamiając ich z Niemcami. Okazuje się, że pierwsze autostrady powstały nie z inicjatywy naszych zachodnich sąsiadów, lecz dzięki pomysłowi innych Europejczyków.

Pierwsza autostrada na świecie

Twórcami pierwszej autostrady na świecie byli Włosi, dopiero później Niemcy przejęli ich innowacje i zaczęli wdrażać na terenie swojego kraju. Głównym pomysłodawcą nowych tras był Piero Puricelli, włoski inżynier urodzony w 1883 roku w Mediolanie. 

Pierwsza autostrada powstała w latach 1922-1924 i łączyła Mediolan z Varese. Trasa była zarezerwowana wyłącznie dla pojazdów silnikowych, spychając w ten sposób transport konny i parowy na ubocze. Pierwszy odcinek włoskiej autostrady został oddany do użytku dokładnie 20 września 1924 r. w obecności króla Wiktora Emanuela III.

Pierwsze autostrady w Europie

Piero Puricelli był pomysłodawcą nie tylko ppierwszej autostrady w swoim kraju, ale także i w Polsce. Tak naprawdę to z jego inicjatywy doszło do zainicjowania prac nad trasą A4, która do dziś jest uznawana za naszą pierwszą i najdłuższą do tej pory autostradę. 

Pomysł Włocha okazał się strzałem w dziesiątkę, w latach 20 i 30 ubiegłego wieku tak naprawdę nie istniała infrastruktura drogowa, która mogłaby obsłużyć pojawiające się nowinki techniczne, jakimi były pierwsze samochody. Pomysł łączenia odległych miast w danym kraju spodobał się ludziom i był szansą na poprawę warunków gospodarczych i ekonomicznych w Europie po I Wojnie Światowej. Budowa autostrad była więc zajęciem dochodowym i w głównej mierze to właśnie ona przyczyniła się do rozwoju motoryzacji.

Sukces finansowy autostrad

Włoska autostrada miała się zwrócić w całości do 1938 r. Historia pokazała, że stało się jeszcze lepiej, niż zakładano. Nowa trasa zarobiła na siebie dwukrotnie więcej, niż przypuszczano. Spowodowało to spore zainteresowanie budową tego rodzaju dróg także za oceanem.

Do budowy autostrad z ochotą przystąpiły nie tylko inne europejskie kraje, w tym Polska i Niemcy, ale także i rozwijające się wówczas Stany Zjednoczone. Część dróg była płatna, z innych zaś pozwalano korzystać bez jakichkolwiek dodatkowych opłat. Autostrady stały się nowością, czymś modnym, co tylko napędzało przemysł samochodowy i wyzwalało budowę nowych i lepszych aut. 

Kryzys w budowie autostrad

Co ciekawe, wielki kryzys z końcówki lat 20 ubiegłego wieku nie wpłynął negatywnie na budowę autostrad. Był tak naprawdę ratunkiem dla rzeszy bezrobotnych, którzy potrzebowali zatrudnienia i wyżywienia. Budowa nowych dróg była więc szansą na przeczekanie trudnych czasów.

Problem z autostradami powstał tak naprawdę wraz z chwila wybuchu II Wojny Światowej.  Z oczywistych względów działania militarne wstrzymały prace nad nowymi trasami, te zaś, które były w trakcie budowy, zwyczajnie nie zostały ukończone. 

Autostrady po wojnie

Skala zniszczeń, jakie przyniosła II Wojna Światowa były niewyobrażalne, także jeśli chodzi o stan istniejących wówczas autostrad. Niemcy stracili blisko połowę wybudowanych wtedy dróg. Ponowne zainteresowanie trasami szybkiego ruchu pojawiło się w połowie lat 50 XX wieku, większość sieci zbudowano jednak ostatecznie w latach 70. 

Mirosław Ochojski

Mirosław Ochojski

Prezes zarządu INLEGIS Kancelarie Prawne

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy także Państwa, to zapraszamy do kontaktu telefonicznie pod numerem 793 101 800 (lub przez formularz kontaktowy na dole strony).

Wywłaszczenie - forum i wsparcie

Zachęcamy do dołączenia do naszej grupy wsparcia na Facebook. Prawnicy kanlelarii odpowiadają na wszystkie pytania pojawiające się na grupie.
Formularz Kontaktowy

Jeśli wśród udostępnionych przez nas materiałów nie odnaleźli Państwo odpowiedzi na swoje wątpliwości, prosimy o bezpośredni kontakt. Chętnie przyjrzymy się Państwa problemom i zaproponujemy ich właściwe rozwiązanie.

Podane przez Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu i w zakresie niezbędnym do udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie. Podstawą prawną przetwarzania jest w tym przypadku art. 6 ust. 1 lit. f RODO, czyli prawnie uzasadniony interes administratora w postaci kontaktu biznesowego z użytkownikami strony. Udostępnienie przez Państwa danych jest dobrowolne, jednakże jest ono niezbędne do udzielenia odpowiedzi na pytanie. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych przez INLEGIS Kancelarie Prawne zawarto w Polityce prywatności.

INLEGIS Kancelarie Prawne

Wywłaszczenie Nieruchomości

ul. Podwale 83/7
50-414 Wrocław

ul. Sobieskiego 6/12
31‑136 Kraków

ul. Łagiewnicka 54/80
91-463 Łódź

ul. Rudzka
44-200 Rybnik

Reprezentujemy klientów na terenie całej Polski!